3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A reklámkiadások csak öt százalékos éves növekedést mutattak listaáron 2008 negyedik negyedévében, decemberben pedig stagnáltak, ami a gazdasági válság hatását tükrözi - közölte a TNS Media Intelligence Kft. kedden.

A múlt év első három negyedévében a reklámkiadások még 10 százalékot meghaladó mértékben emelkedtek. Az év egészében a listaáron közel 599 milliárd forint reklámköltés 8,6 százalékkal volt több a 2007. évinél.

Az éves szinten egyébként 17 százalékos növekedést produkáló szolgáltatási piacon is több mint 6 százalékos volt a kiadások csökkenése. Ebben komoly szerepet játszott, hogy a minisztériumok és állami intézmények 2007 utolsó hónapjaihoz képest több százmillió forinttal kevesebbet költöttek a múlt év negyedik negyedévben, és a munkaerőpiaci hirdetések is 35 százalékkal visszaestek. A szolgáltatási szektorban a reklámkiadások  meghaladták a 35 milliárd forintot tavaly.

A legnagyobb reklámköltők az átlag feletti mértékben növelték ilyen irányú kiadásaikat, de a legkevesebbet, évi 6,7 milliárd forintot kitevő, öltözködési és kiegészítők reklámköltései emelkedtek a legdinamikusabban: az év egészében éves szint 34 százalékkal, a negyedik negyedévben 14 százalékkal.

Az utazással, turizmussal kapcsolatosan tavaly 15 milliárd forintot fordítottak reklámra, ami éves szinten 18 százalékos emelkedés.

A tortából a legnagyobb szeletet jelentő élelmiszerreklámok értéke listaáron meghaladta a 79 milliárd forintot 2008-ban, 13 százalékkal volt több a 2007. évinél.

A távközlési reklámok listaértéke 2008-ban több, mint 54 milliárd forint volt, 4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A top tízbe tartozó T-Mobile 11,6 milliárd forintot fordított reklámra 2008-ban, ami 8 százalékos éves növekedés, de a negyedik negyedévben már stagnált az ilyen irányú kiadása.

A Pannon 10,7 milliárd forintos kiadása négy százalékkal volt kisebb az előző évinél, míg a negyedik negyedévben a cég reklámköltése 13 százalékkal növekedett.

A Vodafone az év során 3 százalékkal 8,8 milliárd forintra mérsékelte a reklámcélú kiadásait, a negyedik negyedévben pedig 13 százalékkal faragta le.

A pénzintézetek, biztosítótársaságok a negyedik negyedévben már mérsékelten növelték reklámkiadásaikat. Az egész évi, közel 68 milliárd forint reklámkiadás 15 százalékkal volt több a 2007. évinél, de a negyedik negyedévben már csak 11 százalékos az éves növekedés.

A top tízbe  három bank tartozik, az OTP, a Raiffeisen és a CIB, egyenként 6 milliárd forint reklámköltéssel. Az OTP ugyan négy százalékkal csökkentette az egész évi reklámkiadásait, de a negyedik negyedévben a személyi kölcsön reklám miatt 19 százalékkal növelte azt.

A közlekedési eszközök, praktikusan az autóreklámok értéke 2008-ban mindössze egy százalékkal 49 milliárd forintra emelkedett, de a negyedik negyedévben éves összehasonlításban már 6 százalékkal kevesebbet költöttek ilyen célra.

A korábbi évek folyamatosan növekvő reklámkiadásait a legnagyobb hirdetők közül többen visszafogták 2008-ban, de voltak, akik dinamikusan növelték. Közéjük tartozik a Magyar Danone Kft. Az élelmiszeripari cég  2008-ban 8,5 milliárd forintot, 29 százalékkal többet költött a reklámra, míg a negyedik negyedében 64 százalékkal növelte kiadásait.

Az állami tulajdonú Szerencsejáték Zrt. 2008-ban az előző évinél 19 százalékkal többet, 6 milliárd forintot fordított reklámra, míg a negyedik negyedévben az ilyen kiadások  - listaáron számolva - 94 százalékkal növekedtek.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!