Nyár végére már lehetnek olyan területek Magyarországon, ahol az arra alkalmas mobiltelefonokkal tévéadást is lehet majd fogni, ha időben kiírják a pályázatot - mondta keddi sajtótájékoztatóján Jean-Francois Venech, az Antenna Hungária Zrt. vezérigazgatója.
Tavaszi tender
A Nemzeti Hírközlési Hatóságnak ezt már tavaly novemberben meg kellett volna tennie, de akkor a politika közbeszólt: a parlament digitális átállást felügyelő eseti bizottsága nem támogatta a pályázat kiírását. Sajtóinformációk szerint a tender talán idén tavasszal indulhat.
A mobiltévézésben érdekelt cégek (Antenna Hungária, T-Mobile, Vodafone, Nokia-Siemens) addig is folytatják a teszteket, és számolgatnak - egyelőre pontos üzleti tervek nélkül, mert ahhoz, mint mondják, látniuk kellene a pályázatokat.
Winkler János, a T-Mobile vezérigazgatója szerint az olaszországi 19 eurós havidíj Magyarországon túl sok, tehát ennél mindenképpen olcsóbban kell majd adniuk a szolgáltatást. Hozzátette, hogy itthon nemcsak havidíjakban érdemes gondolkodni a piacra lépés időszakában, hanem a napi- és más egyszeri díjak is számításba jöhetnek.
Százezerbe kerülhet egy telefon
A mobiltévés adások vételéhez azonban készülékek is kellenek, ehhez viszont már mélyebben a zsebünkbe kell majd nyúlni. A mobilszolgáltatók arra számítanak, hogy három-négyszáz euró, azaz hetvenöt és százezer forint körül lesz majd a tévézésre használható mobiltelefonok ára.
A szolgáltatók persze különböző kötelezettségek, például speciális tarifacsomag, hűségszerződés esetén adnak kedvezményeket, de ez az ár még akkor is magasnak tűnhet.
Podhorányi László, a Vodafone vezérigazgató-helyettese szerint azonban már rövidtávon jelentős árcsökkenésre lehet számítani, mert a verseny a készülékgyártók között is erős lesz.
Winkler János hozzátette: a mobiltévé akár már három-öt év múlva széles körben el fog terjedni. Podhorányi László ehhez hozzátette, hogy felhasználóbarát, pluszszolgáltatásokat is kínáló csomagokat kell kialakítani. A tesztidőszakban például már fogható olyan zenecsatorna, ahol mobiltelefonnal szavazhatnak a felhasználók, hogy melyik előadót kívánják látni a műsorban.
Milliárdos befektetés
A mostani tesztidőszakot követően a felhasználókat is szondázzák a cégek: két-háromszáz embert kérnek meg arra, hogy próbálják ki a mobiltévézést, majd az ő véleményüket kérdezik meg a szolgáltatásról. Ezután van lehetőség az addigra már előkészítés alatt lévő üzleti modellek finomítására.
"Jelenleg mindenki az állami pályázatra vár. Addig nem lehet megmondani, hogy a cégek külön-külön vagy egymással összefogva indulnak-e a tenderen" - válaszolta a lehetséges üzleti modelleket firtató kérdésre Jean-Francois Venech.
A befektetésekről is csak annyit árult el az Antenna Hungária vezetője, hogy eddig több százmillió forintot költöttek a tesztekre, és további milliárdos költségek várhatók az antennahálózat kiépítésével.
LNG