Mit kerüljünk el?
A kapott adatok segítségével ne listát készítsünk, amely az embereket sablonokba szorítja. Két különböző személy ugyanazt az eredményt kétféle módon éri el. Azt keressük inkább, hogy mely tényezők együttes jelenléte adja a kívánt eredményt. Egy értékesítési területen dolgozó szakembernél az emberismeret, a gyors helyzetmeghatározás nagyon lényeges lehet. De két egyforma értékesítési munkatársat botorság volna keresnünk
Ennek az embert próbáló feladatnak a hozadéka még az is, hogy az interjúk során elindul egy pozitív irányú változás. Az emberek lényeges gondolatokat fogalmaznak meg, és olyasmit is átgondolnak, amire egyébként nincs módjuk vagy késztetésük. A vizsgálat önmagában kultúrafejlesztő, kultúraalakító és szervezeti identitást, elkötelezettséget növelő folyamat. A legnagyobb motiváló erő, amikor valaki befolyásolhatja a körülötte zajló folyamatokat, terelgetheti a környezetében dolgozó embereket, s amikor úgy érezheti, hogy valamilyen, számára nyomon követhető hatása van annak, amit tesz vagy mond.
A vállalat mint élő rendszer
Egy vállalat sikerében - méretétől függetlenül - meghatározó szerepe van a megfelelő gazdasági stratégia és az emberi tényezők összehangolásának. A humánerőforrás-vezetőkre és munkatársaikra összetett, bonyolult feladat hárul. Mi lehet az a főbb irányvonal, ami mentén nekikezdhetünk a temérdek tennivalónak?