A Napi Gazdaság cikke szerint a legpesszimistább jóslatokra is rácáfolt tavaly a hazai autóértékesítési statisztika. A válság kezdetekor, 2008 végén ugyan már mindenki tisztában volt azzal, hogy nehéz évre lehet számítani, de a 60 százalékos zuhanás váratlanul érte a piacot. Az elmúlt évben ugyanis 60 155-re zuhant a forgalomba helyezések száma, ami jelentősen megtizedelte a kereskedői hálózatot. Az autópiaci válság legnagyobb hazai vesztese a Suzuki, ám a márka ettől függetlenül megtartotta első helyét a népszerűségi listán. Igaz, amíg 2008-ban közel 25 ezer új autót adtak át, addig tavaly már csak bő nyolcezerre találtak vevőt. A legnépszerűbb modelleknek itthon a Ford Focus, a Suzuki SX4 és az Opel Astra bizonyultak. A kategóriák közül egyébként érdekes módon a prémium terepjárókat és a sportautókat viszonylag kevéssé viselte meg a válság, ezeknél mindössze 10 százalék volt a visszaesés. Az egyre nehezebb hitelfelvétel - ami nemcsak az általános gazdasági helyzetből, de a szigorodó finanszírozási feltételekből, így a futamidő mérsékléséből és az előírt nagyobb önrészből is adódott - a kisautókat és az egyterűeket sújtotta, ahol a felére esett vissza a darabszám.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének 2010-re vonatkozó becslése mindenesetre már némi optimizmusról árulkodik, a szervezet várakozásai szerint a javuló gazdasági környezet, a magyar fizetőeszköz árfolyamának stabilizálódása - egy évvel ezelőtt még 300 felett járt az euró/forint kurzus - nyomán 6-7 százalékkal bővülhet majd a piac.
A kimondottan rossz év után a Napinak nyilatkozó hazai importőrök többsége azzal is megelégedne, ha idén is tudnák hozni a tavalyi szintet. A segítség az állam részéről is jöhetne: a jelentősen csökkenő adóbevételek miatt ugyan erre eddig nem mutatkozott hajlandóság, de a választások után talán ez a kérdés is napirendre kerülhet. Ilyen jellegű beavatkozás nélkül a 2009-es számok elérése is kétséges - hangsúlyozta Markó Zoltán, a Hyundai Motor Hungary operatív igazgatója. A koreai márka mindenesetre a tavalyi 1,5 százalékos piaci részesedését 2 százalékra szeretné feltornázni, hiszen idén is több új modell, modellfrissítés várható. A vásárlók körét is szeretnék bővíteni és jelentősebb részt kihasítani a céges vásárlói piacból.
Az újautó-értékesítés szempontjából fontos lenne a finanszírozási piac stabilizálódása is - véli Burovinc Eszter, a Mazda Motor Hungary pr- és marketingvezetője. A Mazda stagnáló piacon szerény növekedést és 2 százalékos részesedést tűzött ki célul, ők elsősorban a szervizszolgáltatás minőségére és az ügyfél-elégedettségre ügyelnek majd.
Óvatos az idei évre az éllovas Suzuki is, Ruska Viktóra, a vállalat kommunikációs vezetője az MGE által jelzettnél kisebb elmozdulásra számít. A tavalyi belföldi értékesítést ők is szeretnék meghaladni, igaz, az esztergomi gyártóbázis számára fontosabb a nyugat-európai értékesítés alakulása. (A 2009-ben gyártott több mint 181 ezer autó 94-95 százaléka külföldön talál gazdára.) Az exportot tekintve a tavalyi eredmény elérése a cél, annak ellenére, hogy a roncsautóprogramok sok helyen lefutottak. Az éves gyártási számok nincsenek kőbe vésve, a cég 2008 óta szigorú készletgazdálkodással és rendszeres (havi, negyedéves) tervigazítással dolgozik a rendelések tükrében.
Az év második felében élénkülhet majd a kereslet, így akár 70 ezer darab személyautó is gazdára találhat - emelte ki Vérten Sándor, a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója. A magánügyfelek vásárlásainak alakulása továbbra is nagyban függ a finanszírozási lehetőségektől, a céges ügyfelek aránya így várhatóan az idén is az értékesítés harmadát teszi ki. A cég reményei szerint őrizni tudja a csoportszinten elért 20 százalékos pozícióját, amire jó esély mutatkozik, hiszen a Volkswagen 8, az Audi 13, a SEAT 5, a Skoda pedig 4 új típussal, illetve motorváltozattal jelentkezik. A márka továbbra is kiemelten fontosnak tartja a 268 helyen elérhető márkakereskedői hálózat stabilitását, illetve az alkatrész- és tartozékforgalom tekintetében az eddigi eredmények megtartását.
A BMW is inkább a harmadik negyedévtől vár élénkülést - mondta el Bócsa Barnabás, a BMW Magyarország kereskedelmi vezetője. A bajorok szeretnék megőrizni a prémium szegmensen belüli vezető pozíciót, amit a remények szerint az addigra már a hazai kereskedésekbe kerülő vadonatúj 5-ös sorozat biztosíthat.