Bár előreláthatólag 1,3 millióval kevesebb autót fog eladni idén a Toyota tavalyhoz képest, csaknem 7,5 millió értékesített járművel még így is ő számít a világ legnagyobb autógyártójának, derül ki a Financial Times Deutschland csütörtökön nyilvánosságra hozott elemzéséből. Az október már jól alakult a japán autógyártó számára, hiszen - 15 hónap után először - ismét növelni tudta eladásait egy évvel azelőtthöz képest.
Nagy bukták a tengerentúlon
Csak hajszállal maradt le az első helyről a nyár elején csődvédelembe menekült General Motors (GM). Az Opel eladását az utolsó pillanatban lefújó amerikai cég idén mintegy 7,4 millió autót értékesít, ami 11 százalékos zuhanást mutat 2008-hoz képest. Még nagyobbat esett egyébként a szintén amerikai Ford, amely 17 százalékos mínuszt kénytelen lenyelni 2009-ben.
Szakértők korábban 11 százaléknál is nagyobb esésre számítottak a GM-nél, amely csak az amerikai állam segítségével menekült meg az összeomlástól.
Akik megmentették Európa becsületét
Az első két helyezettől jócskán elmaradva, 6,2 milliós eladással a harmadik helyet a Volkswagen kaparintotta meg, amely ezzel a teljesítménnyel egyúttal Európa legnagyobb autógyártójának számít.
A VW – amely jelenleg olyan márkákat birtokol, mint az Audi, a Seat, a Skoda, a Lamborghini, a Bugatti és a Bentley - hamarosan tovább bővül, és 2011-ig a Porschét is magába olvasztja majd.
Érdekesség, hogy a német óriáskonszernen kívül mindössze két francia gyártó fért be a top 10-be Európából. A PSA Peugeot Citroën hárommilliós eladása csak a hetedik helyre volt elég, a tavalyhoz képest 220 ezer autóval kevesebbet értékesítő Renault pedig a kilencedik helyre szorult. Mindkét vállalat komoly veszteségeket volt kénytelen elkönyvelni az első kilenc hónapban – igaz, a PSA múlt héten már a helyzet javulásáról számolt be.
A legnagyobb autógyártók versenyében Európát messze megelőzte Ázsia, amely öt céget delegált a legjobb tíz közé. Közülük négy japán – a Toyota mellett a Honda, a Nissan és a Suzuki is beférkőzött az elitmezőnybe.
Csak a Hyundai izmosodott
Külön kiemelést azonban mégis a dél-koreai Hyundai érdemel, amely – a 10-es listán szereplő cégek közül egyedüliként – növelni tudta eladásait idén 2008-hoz viszonyítva. A jelenleg a világ ötödik legnagyobb autógyártójának számító cégnek valamivel több mint 4 millió gépkocsit sikerül "elpasszolnia" 2009-ben - ebben már benne vannak leányvállalata, a Kia értékesítései is.
A Financial Times Deutschland a 2009-re valószínűsíthető eladásokat figyelembe véve állította össze listáját a Center of Automotive segítségével. Az első kilenc hónapban legyártott autók számát tekintve viszont nem a Toyotáé, hanem a Volkswagené az elsőség, derült ki a Global Insight piackutató intézet november eleji tanulmányából. Utóbbi listán harmadik a Ford, negyedik pedig a GM lett.
W. B.