2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jelentős emelést javasolt kedden az Európai Bizottság a teherautókban használt dízelolaj minimáladójában, hogy ezzel is hozzájáruljon az üvegházhatást növelő gázok kibocsátásának csökkentéséhez, illetve elejét vegye az üzemanyag-turizmusnak.

A brüsszeli testület azt javasolja, hogy a jelenlegi tonnánkénti 302 euróról 2014-re 380 euróra emeljék a szóban forgó üzemanyagféleséget sújtó jövedéki adó minimális szintjét. Az elképzelés szerint az emelésnek egy közbeeső lépcsője is lenne, amelyen 359 euróra nőne az alsó adószint.

A javaslatot még az EU-tagországoknak is egyhangúlag jóvá kell hagyniuk, de ez nem ígérkezik könnyűnek: már a brüsszeli bizottságon belül is voltak ellenzői, például a lengyel tag, és emiatt többször is el kellett halasztani a tárgyalását. Az elképzelést mások mellett néhány, alacsonyabb adóval rendelkező közép-európai ország ellenzi: Csehországnak és Lengyelországnak például jelentős haszna van az oda irányuló német üzemanyag-turizmusból, miután Németországban másfélszer annyi, tonnánként 470 euró az adó (számítások szerint Németországnak ez 1,9 milliárd eurós bevételkiesést jelentett 2004-ben).

Hasonló cipőben jár az alacsony adóiról híres Luxemburg is, ahol a benzinkutak előtt éjjel-nappal sorban állnak a külföldi teherautók. A javaslatnak kétséget kizáróan nagyon fontos hatása lehet a versenyre, mert a bizottság számításai szerint a közúti teherfuvarozási költségek átlagosan 18 százalékát a jövedéki adó

teszi ki. A javaslat egyébként azt is biztosítani szeretné, hogy az ólommentes benzinre, illetve a személyautók dízeljére vonatkozó ráták ne legyenek kisebbek a teherautók üzemanyagáénál. Magyarországon tavaly nyári adat szerint ezer literenként 339 euró volt a teherautó-gázolaj adója.

Kovács László adóügyi felelős a strasbourgi bizottsági ülést követően bejelentett döntésről elmondta: a jövedéki adókban a tagországok közötti meglévő túlzott különbségek versenyzavarokat okoznak és munkahelyeket fenyegetnek. Másfelől a közúti közlekedéssel foglalkozó valamennyi javaslat hozzájárul az ózonréteget károsító gázok kibocsátásának csökkentéséhez, hiszen az EU-ban ez az ágazat felelős a széndioxid-szennyezés 19,3 százalékáért.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!