Az új tulajdonosnak másfél-két év alatt nyereségessé kell tennie a légitársaságot, 2015-ig meg kell háromszoroznia az utasforgalmat, s át kell ütemeznie és tíz éven belül ki kell fizetnie a Malév adósságát - mondták a Kommerszantnak az AirBridge háza táján.
A Malév megszerzése a harmadik és egyben a legdrágább projektje Abramovicsnak, aki pedig már eddig is jelentős adósságokat halmozott fel - mutatott rá Pjotr Grisin, a Renaissance Capital befektetési bank elemzője az MTI kérdésére. Abramovics első projektje: az AiRUnion holding immár két éve húzódó összekovácsolása a KrasAir és négy másik orosz légitársaság egyesítésével.
Ezzel Abramovics Oroszország második számú légitársaságát rakja össze a széthullott nagy szovjet Aeroflot egyes darabjaiból. De Abramovics azt akarja, hogy az új holding a magánrészvényesek és elsősorban az ő ellenőrzése alá kerüljön. Az orosz vagyonügynökség viszont, amely a KrasAir 51 százalékát birtokolja, ellenzi az állami részesedés ötven százalék alá zsugorítását az egységes társaságban.
Problémahegyek az AiRUnionnál
Abramovics másik projektje: az első orosz diszkont légitársaság létrehozása. A fapados Sky Express - amelynek nincs többségi tulajdonosa, de állítólag Abramovicsé benne a legnagyobb részvényhányad - hétfőn indítja első járatát Moszkvából Szocsiba, s áprilisig nyolcra akarja szaporítani meglévő két Boeing-737-esét. Bár a Sky Express kis projekt, a beindítás mindig költséges - jegyezte meg Grisin.
Miért is éri meg a Malév?
Orosz elemzők szerint a Malévhoz való tulajdonosi kötődéssel az AiRUnion jogi lehetőséget kap a (már nyitott égboltú) Európa és Oroszország közötti, agyonregulázott tranzit szűk keresztmetszetének leküzdésére. A Malév - amely az egyik kijelölt légi fuvarozó Moszkva és Budapest között a kettő közül - nemzeti légitársaság marad. Így az AiRUnion könnyebben állapodhat meg az orosz és a magyar hatóságokkal járathálózatának a Malévéval való összekötésében és a két ország közötti járatok számának jelentős növelésében.
A másik komoly előny Abramovics számára a Malév viszonylag fiatal repülőgépparkja, szemben a KrasAir gépeivel, amelyek jórészt elöregedtek, sokat fogyasztanak, így hamarosan le kell őket cserélni. Végül a Malév ellenőrzése új adut adhat Abramovics kezébe az AiRUnion fúziójának meggyorsításához. A Kreml ugyanis támogatja az orosz cégek európai terjeszkedését, s áldása nélkül egy ilyen ügylet nem jöhet létre.
Ez tehát puhíthatja az orosz vagyonügynökség bürokratáinak ellenállását a magánrészvényeseknek kedvező fúzióval szemben. Ettől azonban az adósságok nem tűnnek el, s ezeket Abramovics a Malév átvételével tovább halmozza egy olyan ágazatban, ahol nagy befektetések szükségesek, a jövedelmezőség alacsony és a nagy projektek kockázatosak - ecsetelte Grisin.