4p

Sokat nyer Borisz Abramovics azzal, hogy a Malévot esetleges megvásárlása után az AiRUnion orosz légiszövetséghez kapcsolja. Ezzel a lépéssel a szibériai KrasAir vezére megkaparinthatná az Oroszország és Európa közötti tranziforgalom egy részét, ám az ügylet jelentős mértékben megdobja a repülőguru adósságait - figyelmeztetnek szakértők, miután kiderült: érik az Abramovics-Malév adásvétel.

A Kommerszant számításai szerint Abramovicsnak 160 millió eurót, vagyis negyvenmiliárd forintot kell kicsengetnie a Malévért. Jóllehet a szerződést napokon belül aláírhatják, az ügylet lezárása - a Malév adósságával kapcsolatos kötelezettségeket és alaptőkéjének emelését figyelembe véve - több hétig is eltarthat. A finanszírozásban az orosz állami Vneshekonobank az AirBridge Zrt. partnere.

Az új tulajdonosnak másfél-két év alatt nyereségessé kell tennie a légitársaságot, 2015-ig meg kell háromszoroznia az utasforgalmat, s át kell ütemeznie és tíz éven belül ki kell fizetnie a Malév adósságát - mondták a Kommerszantnak az AirBridge háza táján.

A Malév megszerzése a harmadik és egyben a legdrágább projektje Abramovicsnak, aki pedig már eddig is jelentős adósságokat halmozott fel - mutatott rá Pjotr Grisin, a Renaissance Capital befektetési bank elemzője az MTI kérdésére. Abramovics első projektje: az AiRUnion holding immár két éve húzódó összekovácsolása a KrasAir és négy másik orosz légitársaság egyesítésével.

Ezzel Abramovics Oroszország második számú légitársaságát rakja össze a széthullott nagy szovjet Aeroflot egyes darabjaiból. De Abramovics azt akarja, hogy az új holding a magánrészvényesek és elsősorban az ő ellenőrzése alá kerüljön. Az orosz vagyonügynökség viszont, amely a KrasAir 51 százalékát birtokolja, ellenzi az állami részesedés ötven százalék alá zsugorítását az egységes társaságban.

Problémahegyek az AiRUnionnál

Abramovics konfliktusban áll a vagyonügynökséggel a krasznojarszki repülőtér ügyében is, amelyet el kell különíteni a KrasAirtől. A vagyonügynökség több perben különböző térítéseket követel a KrasAir magánrészvényeseitől (például egy szerinte jogszerűtlenül felvett hitel, vagy állami tulajdonban lévő reptéri létesítmények használata miatt). Médiajelentések szerint az AiRUnion tagjainak százmillió dollár körüli lejárt tartozása van üzemanyag-vásárlások fejében is.

Abramovics másik projektje: az első orosz diszkont légitársaság létrehozása. A fapados Sky Express - amelynek nincs többségi tulajdonosa, de állítólag Abramovicsé benne a legnagyobb részvényhányad - hétfőn indítja első járatát Moszkvából Szocsiba, s áprilisig nyolcra akarja szaporítani meglévő két Boeing-737-esét. Bár a Sky Express kis projekt, a beindítás mindig költséges - jegyezte meg Grisin.

Miért is éri meg a Malév?

Orosz elemzők szerint a Malévhoz való tulajdonosi kötődéssel az AiRUnion jogi lehetőséget kap a (már nyitott égboltú) Európa és Oroszország közötti, agyonregulázott tranzit szűk keresztmetszetének leküzdésére. A Malév - amely az egyik kijelölt légi fuvarozó Moszkva és Budapest között a kettő közül - nemzeti légitársaság marad. Így az AiRUnion könnyebben állapodhat meg az orosz és a magyar hatóságokkal járathálózatának a Malévéval való összekötésében és a két ország közötti járatok számának jelentős növelésében.

A másik komoly előny Abramovics számára a Malév viszonylag fiatal repülőgépparkja, szemben a KrasAir gépeivel, amelyek jórészt elöregedtek, sokat fogyasztanak, így hamarosan le kell őket cserélni. Végül a Malév ellenőrzése új adut adhat Abramovics kezébe az AiRUnion fúziójának meggyorsításához. A Kreml ugyanis támogatja az orosz cégek európai terjeszkedését, s áldása nélkül egy ilyen ügylet nem jöhet létre.

Ez tehát puhíthatja az orosz vagyonügynökség bürokratáinak ellenállását a magánrészvényeseknek kedvező fúzióval szemben. Ettől azonban az adósságok nem tűnnek el, s ezeket Abramovics a Malév átvételével tovább halmozza egy olyan ágazatban, ahol nagy befektetések szükségesek, a jövedelmezőség alacsony és a nagy projektek kockázatosak - ecsetelte Grisin.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!