3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Akár hatvanmillió eurót is kaphat Martin Winterkorn, a csalási botrányba keveredett Volkswagen német autógyártó volt vezérigazgatója, aki szerdán mondott le tisztségéről. Az összeg azonban csak elméletileg lehetséges, mert a Volkswagen belső szabályzata szerint nem adható végkielégítés, ha a vezetői megbízatás megszűnését olyan ok idézi elő, amelyért az érintett felelős.

A 2014. évi beszámoló szerint Winterkornt 28,5 millió euró illeti meg nyugdíjba vonulásának esetére. Ezt az összeget biztosan megkapja a 68 éves üzletember. Ehhez az összeghez járul még végkielégítés gyanánt maximum két évi fizetés, ha vezérigazgatói székéből szerződésének lejárta előtt távozik. Márpedig megbízatása érvényben volt, annak meghosszabbításáról - ha nem pattant volna ki a botrány - pénteken döntött volna a vállalat felügyelőbizottsága.

Martin Winterkorn Németország legjobban fizetett vállalati vezetője volt: 2013-ban 15 millió eurót, tavaly pedig 16,6 millió eurót keresett, ami összesen 31,6 millió eurót tesz ki. Ez azt jelenti, hogy akár 60 millió euró is ütheti a zsebét.

A végkielégítés összegéről a felügyelőbizottság dönt.

Martin Winterkorn a lemondásáról szóló közleményben "megdöbbenését" fejezte ki az Egyesült Államokban kipattant károsanyag-kibocsátási botrány miatt, ugyanakkor közölte, hogy vállalja a felelősséget a dízelmotorokkal kapcsolatos szabálytalanságok miatt. Nyitott marad a felelősség szó értelmezése, amely a németországi bírói vizsgálat eredményétől függ majd, így ezzel együtt az esetleges végkielégítés is kérdéses.

Az AFP francia hírügynökség érdeklődésére a wolfsburgi székhelyű vállalat nem kívánt reagálni az ügyben.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A Volkswagen elismerte a csalást, és jelezte, hogy világszerte mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autóját érintheti az ügy.

Amellett, hogy akár 18 milliárd dolláros bírságot kaphat a vállalat, számos más költség is terheli majd  - visszahívások, bírósági eljárások következményeként - a csalás miatt. Négy nap alatt, csütörtök estig több mint 31 százalékkal esett a VW Frankfurtban jegyzett részvényeinek árfolyama, jelentősen romlottak adóskockázati mutatói, és a három nagy hitelminősítő leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta a vállalat elsőrendű adósbesorolását.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!