Néhány internetes (dotcom) cég nagy port felvert csődje egyáltalán nem jelenti azt, hogy a befektetők elfordultak volna ettől a területtől. Igaz viszont, hogy megváltozott érdeklődési területük és mostanában mintha kicsit többet kérdezősködnének.
A multinacionális befektetők csaknem fele továbbra is súlyos összegeket költ dotcom befektetésekre - elsősorban elektronikus beszerzési vállalkozásokra. Legalábbis ez derül ki a KPMG tanácsadóhoz tartozó Economist Intelligence Unit végezte felméréséből.
Brit és amerikai nyugdíjalapok is, melyek még a nagy tőzsdei árzuhanások előtt töltötték fel készleteiket változatlanul szívesen fektetnek az internetes cégekbe.
Az Ernst & Young szakértői szerint a piaci trendek világosan mutatják, hogy a befektetők egyre kevésbé a pénzügyi teljesítményre alapozzák döntéseiket. A menedzsment csapat minősége, a vezetők képessége arra, hogy megfelelő, jövőbemutató stratégiát dolgozzanak ki, ezek azok a szempontok, melyek a legfontosabbak az elemzők számára. Ezek mellett persze a megfelelő piaci pozíció, az innováció is további jó pontokat jelentenek.
A "bizonyítvány" két értékből áll össze: a cég jelenlegi "web értékéből" és a jövendő növekedési potenciálból. Az Ernst & Young szakemberei szerint éppen a rejtett értékek figyelembe vétele az, ami az Új Gazdaság lényegét jelenti. Ez tehát a magyarázata annak, hogy a befektetők által kiválasztott szervezetek 35 százaléka nem pénzügyi teljesítménye alapján került azok portfoliójába.
Miközben a befektetők figyelmének középpontjában a szellemei tőke és annak megvédése, az adott területen legjobb piaci pozíció megszerzése és megtartása áll, a helyzettel gyakran visszaélve a kezdő internetes cégek az üzleti élet alapvető követelményeinek sem tesznek eleget.
A PricewaterhouseCoopers felmérése szerint akadnak olyan cégek, melyek ügyfeleiket elhanyagolva, rendeléseiket nem teljesítve, weboldalukat nem frissítve kizárólag a partneri szövetségek építgetésén dolgoznak.
Valamennyi elemző cég megegyezik abban, hogy hiányzik még az az egységes rendszer, melynek segítségével a dotcom cégek teljesítménye minősíthető lenne. Ennek hiányában, a sokféle, egymással nem illeszkedő kritériumrendszer használatával nehéz - sokszor lehetetlen - a teljesítmények összehasonlítása.
Akar Ön (dotcom) milliomos lenni?
Néhány internetes (dotcom) cég nagy port felvert csődje egyáltalán nem jelenti azt, hogy a befektetők elfordultak volna ettől a területtől. Igaz viszont, hogy megváltozott érdeklődési területük és mostanában mintha kicsit többet kérdezősködnének.