7p

Mind az üzleti világban, mind a nem üzleti vezetők körében gyakran előforduló személyiségtípus ez, amelynek előnyeit és hátrányait, lehetőségeit és korlátait időszerű struktúrába rendezni.

Mi is az, hogy alfahím?

Tanultunk az iskolában a gorillákról, ahol a domináns hím a vezető, illetve a görög ábécéről, ahol az alfa az első betű. Akad még néhány adalék, ami közszájon forog, amiből aztán mindenki azt rímel össze magának az ilyen emberekről, amit akar. A Google keresőbe beírva például leginkább pornó-reklámokat találtam, ahol bizony "megmutatják", hogyan lehet bárki alfa, avagy a nők vágya tárgya.

Ez önmagában rendben volna, ha nem lenne világunk tele – sokszor mások számára érthetetlen, viszont nagyon is meghatározó – emberekkel, akik életük során igenis „szeretnének letenni valamit az asztalra” sok esetben semmitől nem riadva vissza. Mind az üzleti világban, mind a nem üzleti vezetők körében gyakran előforduló személyiségtípus ez, amelynek előnyeit és hátrányait, lehetőségeit és korlátait tényleg időszerű volt struktúrába rendezni, hogy pozitívumaik környezetük javára váljanak, negatív attitűdjeik minél kevésbé érvényesülhessenek.

Nekem is volt szerencsém ilyen vezetővel együttműködni, mitöbb engem is "megvádoltak” már ezzel a "tünetegyüttessel” így több okból, de legfőképpen üzleti coachként nagyon megörültem, mikor rátaláltunk a Tudáskurátorhoz anyagot kutatva Ludeman és Erlandson munkásságára, akik az alfavezetők tapasztalt coachai. Könyvükben megfelelő tipológiát raktak össze az alfa személyiségekről, amely igazán nagy segítség, ha szeretnénk a hihetetlen karizmájukat, erejüket és energiájukat az üzleti világ javára fordítani.

...vagy alfanőstény?

A női nem képviselői éppúgy rendelkeznek ezzel a tulajdonságegyüttessel, azonban a legtöbb esetben az alapvető empátiájuk, enyhébb arroganciájuk és megfékezhető küzdőszellemük – legalábbis nem mindenen és mindenkin gondolkodás nélkül átgázolva jelentkező nyerni akarásuk okán kevésbé tudnak az igazán negatív oldalra csúszni. Mivel nekik kevesebb problémájuk van és kevesebbet is okoznak másoknak, így a szerzők is elsősorban az alfahímekkel foglalkoznak.

"Történelmünk alfákkal van kikövezve"

Amíg egyesek a pozitív, követendő példát látják bennük, mert valóban: elemükben energikus, határozott, karizmatikus, felelősséget vállalni tudó és akaró, céljaikat tűzön-vizen át elérő emberek ők, addig mások az arroganciát, a felsőbbrendűséggel határos, sértő magabiztosságot és embertársaik semmibevételét tapasztalták meg velük kapcsolatban – és valóban, mindkettő színigaz. Ahogy minden éremnek két oldala van, az alfa-szindrómával megáldott emberek képesek egyik végletből a másikba esni, és sikerre vinni ügyüket – ha helyükön vannak – vagy ugyanekkora hihetetlen energiával romba dönteni egy birodalmat.

Végignézve azon a bizonyos történelmen a nagy vezetők, hogy csak néhány nevet említsek Julius Caesar, Attila, Napóleon, Kolumbusz, Hitler, Gandhi, Churchill, Martin Luther King, Sztálin, Hussein, akik birodalmakat építettek, vallást alapítottak, népeket emeltek fel vagy igáztak le, bizony ritkán voltak emberileg akárcsak elfogadható személyiségek. A világ megbocsátotta nekik – persze nem mindegyiknek -, mert amíg a történelmi fejlődésben hatalmas mérföldköveket tettek le, addig akár elviselhetetlenek is lehettek.

Az üzleti világ – az alfavezetők "szemétdombja"

Ugyanez már kevésbé tűnik elfogadhatónak a XXI. századi üzleti világban. Első hallásra legalábbis – de másodikra talán mégis. Ludeman és Erlandson becslése szerint a top üzleti vezetők kb. 75%-a alfa.

Azok az emberek, akiknek neve a múlt század és napjaink hihetetlen fejlődésével összefonódik szinte kivétel nélkül éppen ilyen rendíthetetlen alfahímek – ritkább esetben nők.

Példának okáért Micheal Dell (Dell Inc.), Steve Jobs (Apple), Jack Welch (General Electric), Andy Grove (Intel Coproration) és még sorolhatnám. Vagy hogy a hölgyek közül is említsek valakit Meg Whitman (Ebay). A Fortune magazin 500-as listáján lévő vállalatok élén szinte kivétel nélkül alfákat találunk. Akkor ezek szerint ma is megbocsátjuk nekik? Nemigen kíváncsiak rá. Egyelőre sikert sikerre halmoznak és átalakítják a világunkat újra és újra.

Haszon és kockázat a vállalatnak

Az üzleti életben előnyös alaptulajdonság-készletük a célratörés, karizma, amellyel másokat magukhoz vonzanak, felelősségvállalás képessége az innovatív gondolkodás és a fejlődés abszolút igénye komoly hasznot hoz a vezetett vállalatnak.

Ha azonban nem találják meg a helyüket vagy a körülmények nem megfelelőek, akkor pontosan ugyanilyen mértékű kockázatot jelentenek. Többnyire nem nevelnek ki erős utódot, sőt félelmet és bizonytalaságot keltenek a kollégák körében, mert lehetetlent várnak el és nem bíznak senkiben. Előfordul, hogy energiájukat és egyben a vállalatét is felőrlik értelmetlen (üzleti) küzdelmekben. Ezekben a versenyekben saját nyerni vágyásukat ugyan kielégítik, de a vállalat céljait szem elől tévesztik. Mindig mindenkinék okosabbak, nem hallgatnak a szakértők szavára, akár el is üldözik őket a vállalattól, ezzel komoly tőkétől fosztva meg azt.

Azért ők is különböznek...

Az alfa vezető személyisége Ludeman és Erlandson szerint négy típusba sorolható:

1.    Parancsnok

Úgy vezetnek, hogy biztonságban érzi magát a vezetett. Magabiztosan utasítanak és vállalaják a felelősséget, viszont nagy teljesítményt várnak el és nem tűrik a gyengeséget.

Ő a legemberközpontúbb a négy típus közül – néha még akár az is feltűnik neki, hogy embereket vezet –, cserébe a leginkább sújtva a saját kontrollálatlan dühkitöréseiből eredő problémákkal.

2.    Vizionáló

Gondolkodók, akik legszívesebben bólogatójánosokkal veszik körbe magukat, mert nem szeretnék, ha bárki holmi gyakorlati okokra hivatkozva meggátolná őket vízióik véghezvitelében. Illetve elkezdésében, mert akkor teszik jól, ha a karizmájukkal és egyéni elképzeléseikkel az élen járnak, de igazi gyakorlatias megvalósító-emberekeket alkalmaznak, akik valóra váltják fantasztikus ötleteiket.

3.    Stratéga

Elemzők, akik számára a világ racionális érvekből épül fel. Mások számára követhetetlen tempóban valósítják meg elképzeléseiket – csak ne lenne néha az a fránya emberi tényező!

Hasznos lenne, ha néha le tudna lassítani és ha nem is ápolni a kollégák lelkivilágát, de legalább segíteni környezetének megérteni a miérteket.

4.    Megvalósító

Igazi macchivellisták, akiknek semmilyen áldozat nem túl nagy, hogy elérjék céljukat. Cserébe megbízhatóak és kollégáik számíthatnak rájuk – na nem a megértésükre, de amit mondanak az meg is történik, sokszor azon az áron, hogy túlhajszolják, "kiégetik" beosztottjaikat.

Ha pozitiv feedbacket adnának tudnának dícsérni, máris más színben tűnik fel a magas követelményszint.

Alfa - Coaching

Nem véletlenül találta Ludeman és Erlandson kiváló megoldásnak a coachingba való bevonásukat. Azon alfavezetők, akik észleltek problémákat és szerettek volna változtatni rajta, nem betegek, nem "pszichiátriai esetek”, és tudatos figyelemmel, helyzetek elemzésével igen könnyen felismerhetők és minimálisra csökkenthetők az illető vezető negatív hatásai a vállalat működésére.

Ugyanakkor mindenki másnál nagyobb potenciált hordoznak, hogy a vállalat hasznára váljanak. Ezt kidomborítva behatárolva, hogy mely területeken tudnak igazán jól teljesíteni sokszorosára lehet növelni az általuk elért sikereket. Fejlődésre, változásra való igényükkel az alfa vezetők abszolút meg tudnak felelni a XXI. század gazdasági kihívásainak.

Ha egy alfa megtalálja a saját útját, akkor megállíthatatlanul sikeres lehet, ha elfogadjuk, ha nem, ezért inkább meg kell tanulnunk kezelni őket, illetve tanácsos nekik is saját magukat.

Somogyi Krisztina
Vezetői Tanácsadó és Üzleti Coach
Tudáskurátor Társaság
Alfa-fe-male-xxi.info

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!