Az osztrák autópályákat üzemeltető állami Asfinag szerint Bécs körzetében csupán az idei év eleje óta 37 százalékkal nőtt a kamionforgalom, s ennek 67 százaléka a kelet-európai fuvarozók számlájára írható. Eközben Ausztria egészében 18 százalékos növekedést regisztráltak a teherautók által megtett kilométerekben.
Az első helyen a magyar kamionok állnak, 28 százalékos növekedéssel, a második Románia 21 százalékos, a harmadik Szlovákia 7 százalékos forgalomnövekedéssel, a következő Csehország, Bulgária és Lengyelország 3-3 százalékos bővüléssel.
Az adatok ismertetése kapcsán az Asfinag szakértői megjegyzik, hogy a Kelet-Európából származó kamionforgalom bővüléséhez maguk az osztrák fuvarozók is hozzájárulnak, hiszen az Ausztriában bejegyzett nyolcezer fuvarozó közül ezer külföldön keresi boldogulását. És az osztrák rendszámmal közlekedő kamionok sem teljesen osztrákok: a bécsi Munkáskamara szerint minden harmadik teherautónak külföldi - többnyire kelet-európai - sofőrje van.
Tekintettel a nagy teherautó-forgalomra az osztrák kormány az év közepétől emelni szeretné a teherautók autópályadíját, a jelenlegi 22 eurócentről 26-ra. Ehhez azonban szüksége van az Európai Bizottság jóváhagyására, ami azonban meglehetősen kérdéses, mivel az EU-ban irányelv rögzíti a díjak felső határát.
Korábbi kimutatások szerint a teherautókra kirótt pályadíjak az unióban Magyarországon a legmagasabbak, a második Ausztria.