A hazai újautó-piac fellendülése magával húzta a használt személyautók iránti keresletet is. Mint arról már korábban írtunk az idei év első negyedében a Használtautó-index, vagyis az az arányszám, amely a válság kezdetéhez 2009 első negyedévéhez viszonyítja az adott időszakban elkelt használtautók aktuális összértékét 113,2 százalék volt.
Az első négy hónap tapasztalatai azt mutatják, hogy egyre népszerűbbek az újszerű, legfeljebb két éves kocsik, amelyek átlagosan 16 nap alatt gazdát cserélnek a Használtautó.hu hirdetési portálon. A többi korosztály hirdetései 36 napig a kínálatban maradnak.
A fiatal autók iránti érdeklődés nem csupán a megnövekedett keresletnek, hanem a visszaeső kínálatnak is tulajdonítható. Az adatokból kiderül, hogy a 2008 utáni évjáratokból kínált használtautók száma mintegy negyven százalékkal marad el a korábbiakétól. Ennek oka a 2008-as válság kirobbanásában keresendő, amikor az újautó-eladások a töredékére estek vissza. Miközben 2008-ig évi 160-180 ezer új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, 2010 óta ez a szám folyamatosan 60 ezer alatt van. Pótolhatná a kieső részt a használtautó-import is, de ezen a csatornán ma elsősorban 8-10 éves vagy ennél is idősebb autók kerülnek be az országba, ahogy ez a grafikonon is látszik.
A legfiatalabb évjáratú autók kínálatát erősítik ugyanakkor az egyes autószalonokból kínált újszerű teszt- és bemutató-autók is. E szalonautókat átlagosan 10-12 százalékkal olcsóbban hirdetik meg, mint hasonló felszereltségű új társaikat.
A hazai személygépjármű állomány átlagéletkora közben folyamatosan nőtt. A KSH adatai szerint 2013-ban már 13 éves volt az átlagos magyar személygépkocsi, szemben a 2009-es 10,8-as értékkel. Úgy tűnik, hogy hiába sikerült 2002 és 2007 között 1,4 évvel leszorítani az átlagéletkort, és elérni a csúcs 10,3-as értéket, az utóbbi években rohamléptekkel öregszik az autópark.
Szász Péter
mfor.hu