A vasárnapi tárgyalásokon sem sikerült megállapodnia a MÁV illetékeseinek a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) képviselőivel, így az érdekképviseleti szerv hétfőn hajnali három órától újabb munkabeszüntetést hirdetett meg. A két fél egymást okolta amiatt, hogy a tiltakozás alatti elégséges szolgáltatásokról sem sikerült megegyezésre jutniuk.
Gaskó István, a VDSZSZ elnöke azt javasolta, hogy állapodjanak meg a minimális vasúti szolgáltatásról. Eszerint reggel 8 és 10 óra, valamint este 17 és 19 óra között 360-450 vonat közlekedett volna naponta, idézte a vezetőt az MTI. A MÁV vezetése azonban ragaszkodott ahhoz, hogy a nemzetközi vonatok is közlekedjenek, ami naponta mintegy 2000 vonat közlekedését jelentette volna, ám ez a VDSZSZ számára elfogadhatatlan volt.
Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke szerint a vasúttársaságok – a törvényi előírások és a vasúti szabályok betartásával – a lehetőségekhez képest igyekeznek megszervezni a vonatközlekedést, az utasok biztonságos célba jutását. A MÁV Zrt. és a MÁV Start Zrt. a VDSZSZ munkabeszüntetése idején folyamatosan tájékoztatja az utasokat a vonatközlekedés helyzetének alakulásáról.
Néhány Volán-társaság elfogadja a MÁV-bérleteket
Ahol nem járnak a vonatok, ott sem maradnak segítség nélkül az utasok, hiszen a MÁV Start megállapodott Volánbusszal, így a MÁV-START által kiadott január, február havi és január második félhavi, illetve február első félhavi bérletét a Volánbusz budapesti régió menetrendszerinti járatain elfogadják.
A vasút emellett megegyezett a BKV-val is, így a fenti bérleteket annak menetrendszerinti járatain is elfogadják Budapest közigazgatási határáig, illetve onnan a vasúti viszonylatnak megfelelő fejpályaudvarok irányába, illetve irányából közlekedő járművein.
Vasárnap a vasút vezetői megegyeztek továbbá a Tisza Volánnal és a Veszprém megyei Volán-társaságokkal (Bakony, Balaton, Somló), így azok is elfogadják a sztrájk idején a vasúti bérleteket.
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója közölte, hogy ha tartós marad a sztrájk, akkor szükség esetén pótszolgáltatást rendelnek a BKV-tól és a Volánbusz Zrt.-től. A többi személyszállító Volán-társasággal hétfőn kezdődnek tárgyalások a vasúti bérlet elfogadásáról, továbbá arról, hogy esetleg autóbuszokat állítsanak be a vonatok helyett.
A VDSZSZ a MÁV Zrt.-vel hétfőn 11 órakor, a személyszállító céggel pedig 16 órakor folytatja a tárgyalást.
Mint arról korábban az mfor.hu is hírt adott, a VDSZSZ azt követeli a munkáltatóktól, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV-START Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve - a megajánlott 6,9 százalék mellett - tíz százalékos többletbérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV-START Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak.
Irreális követelések?!
Bertók Judit, a VDSZSZ vezető jogtanácsosa cáfolta a MÁV jogi szakértőjének azt a közlését, miszerint a társaságoknál van érvényes kollektív szerződés és bérmegállapodás 2008-ra, számolt be az MTI. Véleménye szerint a 2007. december 28-i kollektív szerződés jogszerűtlen, mert azt a VDSZSZ nem írta alá. Úgy véli, a kollektív szerződés csak akkor lenne jogszerű, ha azt minden reprezentatív szakszervezet szignálta volna.
Ami a VDSZSZ követeléseit illeti, Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója a vasárnapi sajtótájékoztatóján kifejtette: a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények öt százaléka erejéig.
A MÁV-társaságoknál bejegyzett 15 szakszervezet közül egyedül a VDSZSZ állt elő "irreális követelésekkel", és folytat sztrájkot - mondta a vezérigazgató. Hozzátette, hogy a MÁV 6,9 százalékos bérfejlesztési ajánlata megfelel az Országos Érdekegyeztető Tanács ajánlásának.
Mint ismert, a szakszervezet követelései alátámasztására február 1-jén már sztrájkot hirdetett: akkor hajnali három óratól déli 12 óráig tartott az akció, aminek következtében az ország nagy részén gyakorlatilag megbénult a vasúti közlekedés.