4p

Hétfőn hajnali három órakor újabb munkabeszüntetés kezdődött a MÁV-nál. A vasúttársaság közleménye szerint a VDSZSZ-sztrájk miatt a vonatok közlekedése kiszámíthatatlan lesz, kényszerű késésekre, járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani.

Túl sok pénzt akar? (MTI)

A vasárnapi tárgyalásokon sem sikerült megállapodnia a MÁV illetékeseinek a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) képviselőivel, így az érdekképviseleti szerv hétfőn hajnali három órától újabb munkabeszüntetést hirdetett meg. A két fél egymást okolta amiatt, hogy a tiltakozás alatti elégséges szolgáltatásokról sem sikerült megegyezésre jutniuk.

Gaskó István, a VDSZSZ elnöke azt javasolta, hogy állapodjanak meg a minimális vasúti szolgáltatásról. Eszerint reggel 8 és 10 óra, valamint este 17 és 19 óra között 360-450 vonat közlekedett volna naponta, idézte a vezetőt az MTI. A MÁV vezetése azonban ragaszkodott ahhoz, hogy a nemzetközi vonatok is közlekedjenek, ami naponta mintegy 2000 vonat közlekedését jelentette volna, ám ez a VDSZSZ számára elfogadhatatlan volt.

Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke szerint a vasúttársaságok – a törvényi előírások és a vasúti szabályok betartásával – a lehetőségekhez képest igyekeznek megszervezni a vonatközlekedést, az utasok biztonságos célba jutását. A MÁV Zrt. és a MÁV Start Zrt. a VDSZSZ munkabeszüntetése idején folyamatosan tájékoztatja az utasokat a vonatközlekedés helyzetének alakulásáról.

Néhány Volán-társaság elfogadja a MÁV-bérleteket

Ahol nem járnak a vonatok, ott sem maradnak segítség nélkül az utasok, hiszen a  MÁV Start megállapodott Volánbusszal, így a MÁV-START által kiadott január, február havi és január második félhavi, illetve február első félhavi bérletét a Volánbusz budapesti régió menetrendszerinti járatain elfogadják.

A vasút emellett megegyezett a BKV-val is, így a fenti bérleteket annak menetrendszerinti járatain is elfogadják Budapest közigazgatási határáig, illetve onnan a vasúti viszonylatnak megfelelő fejpályaudvarok irányába, illetve irányából közlekedő járművein.

Vasárnap a vasút vezetői megegyeztek továbbá a Tisza Volánnal és a Veszprém megyei Volán-társaságokkal (Bakony, Balaton, Somló), így azok is elfogadják a sztrájk idején a vasúti bérleteket.

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója közölte, hogy ha tartós marad a sztrájk, akkor szükség esetén pótszolgáltatást rendelnek a BKV-tól és a Volánbusz Zrt.-től. A többi személyszállító Volán-társasággal hétfőn kezdődnek tárgyalások a vasúti bérlet elfogadásáról, továbbá arról, hogy esetleg autóbuszokat állítsanak be a vonatok helyett.
A VDSZSZ a MÁV Zrt.-vel hétfőn 11 órakor, a személyszállító céggel pedig 16 órakor folytatja a tárgyalást.

Mint arról korábban az mfor.hu is hírt adott, a VDSZSZ azt követeli a munkáltatóktól, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV-START Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve - a megajánlott 6,9 százalék mellett - tíz százalékos többletbérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV-START Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak.

Irreális követelések?!

Bertók Judit, a VDSZSZ vezető jogtanácsosa cáfolta a MÁV jogi szakértőjének azt a közlését, miszerint a társaságoknál van érvényes kollektív szerződés és bérmegállapodás 2008-ra, számolt be az MTI. Véleménye szerint a 2007. december 28-i kollektív szerződés jogszerűtlen, mert azt a VDSZSZ nem írta alá. Úgy véli, a kollektív szerződés csak akkor lenne jogszerű, ha azt minden reprezentatív szakszervezet szignálta volna.

Ami a VDSZSZ követeléseit illeti, Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója a vasárnapi sajtótájékoztatóján kifejtette: a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények öt százaléka erejéig.

A MÁV-társaságoknál bejegyzett 15 szakszervezet közül egyedül a VDSZSZ állt elő "irreális követelésekkel", és folytat sztrájkot - mondta a vezérigazgató. Hozzátette, hogy a MÁV 6,9 százalékos bérfejlesztési ajánlata megfelel az Országos Érdekegyeztető Tanács ajánlásának.

Mint ismert, a szakszervezet követelései alátámasztására február 1-jén már sztrájkot hirdetett: akkor hajnali három óratól déli 12 óráig tartott az akció, aminek következtében az ország nagy részén gyakorlatilag megbénult a vasúti közlekedés.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!