A három fő budapesti vasúti pályaudvaron a megszokottnál lényegesen kevesebb ember várakozott kedden reggel, a vonatok álltak. A legtöbb utas a Déli pályaudvaron volt, ahonnan hétfő este elindult egy vonat Győrbe, és - a Keletivel ellentétben - kedd reggel is közlekedett néhány vonat.
A vonatok többsége kedden sem jár
A MÁV szerint a pusztaszabolcsi és a székesfehérvári vasútvonalon közlekednek szerelvények, és - bizonyos időszakonként - járnak a vonatok a Budapest–Győr, a Budapest–Cegléd, a Budapest–Újszász–Szolnok és a Budapest–Hatvan vonalon is. Az elővárosi forgalomban csupán 1-2 vonat jár, a Budapest–Vác vonalon például óránként egy. A szerelvények egy része a Nyugati pályaudvart, másik része Rákospalota-Újpestet használja.
Ami a vidéket illeti, kedden kora reggel a miskolci pályaudvaron csupán két tucatnyi ember várakozott, a nyíregyházi, a békéscsabai és az egri állomás szinte teljesen kihalt volt, Debrecenben az utasokat a buszpályaudvarra küldték át.
Gyakorlatilag álltak a vonatok a szolnoki, a szegedi és a kaposvári állomáson is, valamint Pécsett, Szombathelyen és Komárom-Esztergom megyében is megbénult a közlekedés. Ezzel szemben a dél-balatoni vasútvonalon a MÁV szerint járnak a vonatok. Az MTI tudósítói szerint a pályaudvarok kedd reggel még a hétfőinél is kihaltabbak voltak.
A MÁV közleményében ismeri, hogy a VDSZSZ-sztrájk miatt a közlekedés – hétfőhöz hasonlóan – kedden is kiszámíthatatlan lesz, késésekre, járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani. A vonatok többsége várhatóan ma sem indul el, ám amelyek hétfőn is közlekedtek, nagy valószínűséggel kedden is járnak majd.
A jegykiadás továbbra is bizonytalan lesz. A MÁV Start Zrt. a sztrájk miatt elhalasztott utazásokra szóló, előreváltott menet- és helyjegy árát a kezelési költség levonása nélkül visszatéríti.
Hétfőn hajnali három és délelőtt tizenegy óra között az 1561 menetrend szerinti vonatból 332 közlekedett, este hat óráig pedig összesen 600, azaz - figyelembe véve, hogy egy munkanapon általában 3000-3600 vonat fut a MÁV-nál – napi átlagban körülbelül a vonatok nak csupán ötöde-hatoda járt. Ráadásul közülük sok szinte utasok nélkül közlekedett, ugyanis nem lehetett tudni, meddig lehet eljutni velük.
Kisegítenek a Volánok
A vasúttal munkába, iskolába járóknak segítséget jelent, hogy – a MÁV és az egyes busztársaságok megállapodásának köszönhetően - a Volánbusz Zrt budapesti vonalain, a Bakony Volán, a Somló Volán, a Tisza Volán és a Balaton Volán Zrt. autóbuszjáratain elfogadják a vasúti bérletet, amivel az Agria, a Mátra, a Vértes, a Jászkun Volán és a Hajdú Volán Zrt. vonalain is lehet utazni – igaz, utóbbiaknál csak meghatározott viszonylatok között.
Szintén érvényes a vasúti bérlet a BKV Zrt. menetrendszerinti járatain Budapest közigazgatási határáig, illetve onnan a vasúti viszonylatnak megfelelő fejpályaudvarok irányába és irányából. Egyes szakaszokon – ahol a MÁV megrendelte - vonatpótló autóbuszokkal szállítják az utasokat, néhány busztársaság pedig mentesítő járatokat indít.
Érdekesség, hogy a nemzetközi járatokat közlekedtető OrangeWays közölte: hat, egyenként 65 személyes luxusbuszt küld kedd délelőtt a Nyugati- és a Keleti-pályaudvarra, hogy elszállítsa a sztrájk miatt vonatra hiába várókat. A buszok akár az akció befejezéséig segítik az utasokat, akik MÁV-bérlettel vehetik igénybe a szolgáltatást.
Kákosy nem enged a VDSZSZ-nek
Mint ismert, a VDSZSZ – a múlt pénteki, félnapos munkabeszüntetés után - hétfő hajnal három órától folytatta a határozatlan idejű sztrájkot, amely azóta is tart. A szakszervezet azt követeli a munkáltatóktól, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV-START Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve – az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV-START Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak.
A MÁV, valamint a gazdasági és közlekedési minisztérium mindkét követelést egységesen elutasítja. "Az idei évre megállapított 6,9 százalékos keresetemelés fair és tisztességes megállapodásnak tekinthető. Ennél több nincs benne a rendszerben" – mondta korábban az mfor.hu kérdésére Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter, aki szerint a munkabeszüntetés március 9-ig, a Fidesz által kezdeményezett népszavazás kezdetéig elhúzódhat.
A VDSZSZ a MÁV Zrt.-vel kedden délelőtt, a MÁV Start Zrt.-vel pedig szerdán folytatja a tárgyalásokat.
W. B.
Menedzsment Fórum