5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kedden is folytatódik a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) hétfőn hajnalban újrakezdett sztrájkja a MÁV-nál, ami miatt hétfőhöz hasonlóan ma is kiszámíthatatlan lesz a vonatközlekedés. Az MTI helyszíni tudósítói szerint reggel a vasútállamosokon csak elvétve voltak emberek, a nagy pályaudvarokon - néhány vonattól eltekintve - gyakorlatilag állt a forgalom. Az utasokat sok helyen vonatpótló autóbuszokkal szállítják, illetve néhány Volán-társaság mentesítő buszokat is indít. A MÁV szerint kedd reggelre a sztrájk támogatottsága csökkent.

Sokan váltottak buszra  (MTI)

A három fő budapesti vasúti pályaudvaron a megszokottnál lényegesen kevesebb ember várakozott kedden reggel, a vonatok álltak. A legtöbb utas a Déli pályaudvaron volt, ahonnan hétfő este elindult egy vonat Győrbe, és - a Keletivel ellentétben - kedd reggel is közlekedett néhány vonat.

A vonatok többsége kedden sem jár

A MÁV szerint a pusztaszabolcsi és a székesfehérvári vasútvonalon közlekednek szerelvények, és - bizonyos időszakonként - járnak a vonatok a Budapest–Győr, a Budapest–Cegléd, a Budapest–Újszász–Szolnok és a Budapest–Hatvan vonalon is. Az elővárosi forgalomban csupán 1-2 vonat jár, a Budapest–Vác vonalon például óránként egy. A szerelvények egy része a Nyugati pályaudvart, másik része Rákospalota-Újpestet használja.

Ami a vidéket illeti, kedden kora reggel a miskolci pályaudvaron csupán két tucatnyi ember várakozott, a nyíregyházi, a békéscsabai és az egri állomás szinte teljesen kihalt volt, Debrecenben az utasokat a buszpályaudvarra küldték át.

Gyakorlatilag álltak a vonatok a szolnoki, a szegedi és a kaposvári állomáson is, valamint Pécsett, Szombathelyen és Komárom-Esztergom megyében is megbénult a közlekedés. Ezzel szemben a dél-balatoni vasútvonalon a MÁV szerint járnak a vonatok. Az MTI tudósítói szerint a pályaudvarok kedd reggel még a hétfőinél is kihaltabbak voltak.

A MÁV közleményében ismeri, hogy a VDSZSZ-sztrájk miatt a közlekedés – hétfőhöz hasonlóan – kedden is kiszámíthatatlan lesz, késésekre, járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani. A vonatok többsége várhatóan ma sem indul el, ám amelyek hétfőn is közlekedtek, nagy valószínűséggel kedden is járnak majd.

 A jegykiadás továbbra is bizonytalan lesz. A MÁV Start Zrt. a sztrájk miatt elhalasztott utazásokra szóló, előreváltott menet- és helyjegy árát a kezelési költség levonása nélkül visszatéríti.

Hétfőn hajnali három és délelőtt tizenegy óra között az 1561 menetrend szerinti vonatból 332 közlekedett, este hat óráig pedig összesen 600, azaz - figyelembe véve, hogy egy munkanapon általában 3000-3600 vonat fut a MÁV-nál – napi átlagban körülbelül a vonatok nak csupán ötöde-hatoda járt. Ráadásul közülük sok szinte utasok nélkül közlekedett, ugyanis nem lehetett tudni, meddig lehet eljutni velük.

Kisegítenek a Volánok

A vasúttal munkába, iskolába járóknak segítséget jelent, hogy – a MÁV és az egyes busztársaságok megállapodásának köszönhetően -  a Volánbusz Zrt budapesti vonalain, a Bakony Volán, a Somló Volán, a Tisza Volán és a Balaton Volán Zrt. autóbuszjáratain elfogadják a vasúti bérletet, amivel az Agria, a Mátra, a Vértes, a Jászkun Volán  és a Hajdú Volán Zrt. vonalain is lehet utazni – igaz, utóbbiaknál csak meghatározott viszonylatok között.

Szintén érvényes a vasúti bérlet a BKV Zrt. menetrendszerinti járatain Budapest közigazgatási határáig, illetve onnan a vasúti viszonylatnak megfelelő fejpályaudvarok irányába és irányából. Egyes szakaszokon – ahol a MÁV megrendelte - vonatpótló autóbuszokkal szállítják az utasokat, néhány busztársaság pedig mentesítő járatokat indít. 

Érdekesség, hogy a nemzetközi járatokat közlekedtető OrangeWays közölte: hat, egyenként 65 személyes luxusbuszt küld kedd délelőtt a Nyugati- és a Keleti-pályaudvarra, hogy elszállítsa a sztrájk miatt vonatra hiába várókat. A buszok akár az akció befejezéséig segítik az utasokat, akik MÁV-bérlettel vehetik igénybe a szolgáltatást.

Kákosy nem enged a VDSZSZ-nek

Mint ismert, a VDSZSZ – a múlt pénteki, félnapos munkabeszüntetés után - hétfő hajnal három órától folytatta a határozatlan idejű sztrájkot, amely azóta is tart. A szakszervezet azt követeli a munkáltatóktól, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV-START Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve – az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV-START Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak.

A MÁV, valamint a gazdasági és közlekedési minisztérium mindkét követelést egységesen elutasítja. "Az idei évre megállapított 6,9 százalékos keresetemelés fair és tisztességes megállapodásnak tekinthető. Ennél több nincs benne a rendszerben" – mondta korábban az mfor.hu kérdésére Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter, aki szerint a munkabeszüntetés március 9-ig,  a Fidesz által kezdeményezett népszavazás kezdetéig elhúzódhat.

A VDSZSZ a MÁV Zrt.-vel kedden délelőtt, a MÁV Start Zrt.-vel  pedig szerdán folytatja a tárgyalásokat.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!