Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb adatai szerint 2014 januárjában 5,5 százalékkal emelkedett előző évhez képest a forgalomba helyezett autók száma. 2003 óta, vagyis mióta adatokkal rendelkezik a szövetség ez a második leggyengébb januárnak számít.
Ha tagállamok szerint nézzük, akkor a legtöbb országban növekedést tudtak regisztrálni, ezek közül is a legnagyobbat az ír és a portugál piacon (32,8 és 31,8 százalékosat). Azt azonban hozzá kell tenni, hogy mindkettő esetében meglehetősen kicsi piacról van szó, ahol a forgalomba helyezések száma a 10 ezret sem éri el. Ami a legnagyobb piacokat illeti, ennél jóval szerényebb, 5 százalék körüli növekedést tudtak elérni, Franciaország viszont mindössze 0,5 százalékos bővülést tudott az első hónapban felmutatni. Bár a legtöbb ország autópiaca bővült, az osztrákoknál 13,6 százalékos, a hollandoknál pedig 7 százalékos zsugorodás mutatkozott. A magyar piacon az ACEA adatai szerint januárban 4374 forgalomba helyezés történt, ami 19,7 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi volument.
Töretlen a Dacia sikere
Ha az egyes autómárkákat nézzük, akkor elmondhatjuk, hogy 2014 sem indult a Dacia számára másként, mint ahogy a 2013-as év zárult. Az év első hónapjában ugyanis 39 százalékkal több új Dacia került az utakra, mint 2013 januárjában. Ez 28 115 új személyautót jelent. Emellett egyébként a közkedveltebb autómárkáknál sem lehet ok a panaszra: például Peugeot-ból 9, Citröenből pedig 5,3 százalékkal többet helyeztek forgalomba most, mint egy éve. A volument tekintve a topmárkából, a Volkswagenből 119 ezret helyeztek forgalomba, ami 8 százalékkal több.
Viszont a kevésbé népszerű autók körében is találni kiemelkedő növekedéseket, így például Lexusból 26 százalékkal többet helyeztek forgalomba idén januárban, mint egy évvel korábban, de megemlíthető még a Mazda térhódítása is, hiszen a 13 417 forgalomba helyezés 35 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
A gyártók szerint egyedül a Fiat csoportnak volt problémás az évkezdés, hiszen 2,1 százalékkal kevesebb általuk gyártott autó került az utakra. Ugyanakkor hasonló a helyzet a Nissan és a Hyundai esetében is 5 százalék körüli zsugorodással. A nagyobb gyártók ezúttal nagyobb növekedést is tudtak elérni. A Reanult-csoport autóiból 13,4, a Volkswagen-csoportéból 8,9, a PSA-csoportéból pedig 7,4 százalékkal többet helyeztek forgalomba 2014 januárjában.
mfor.hu