Legutóbb a Fiat jelentette be: elképzelhető, hogy gyárat épít a tengerentúlon. A cég vezérigazgatója, Sergio Marchionne a héten közölte, hogy észak-amerikai üzemre lesz szükség ahhoz, hogy a vállalat sportmárkája, az Alfa Romeo nyereséges legyen Amerikában. Az Alfa 2008-ban tér vissza az amerikai piacokra 13 évnyi távollét után.
A Volkswagen már keresi a megfelelő helyet gyárához az Egyesült Államok keleti felében. A német cég volt az első olyan európai autógyártó, amelyik amerikai üzemet létesített, a pennsylvaniai gyárat 1988-ban azonban be kellett zárni.
A luxusmodelleket gyártó BMW és Mercedes már működtet gyárakat az USA déli részén. Elemzők szerint az alapvetően tömegmodelleket előállító Fiat és Volkswagen megjelenése után a francia Renault és a Peugeot-Citroen csoport is szemet vethet az amerikai piacra, ha erős marad az euró.
A BMW és a Mercedes - mindkettő a '90-es években nyitotta meg összeszerelő üzemeit Amerikában - már reagált a dollár euróval szembeni gyengélkedésére: bővítik a termelést. A BMW jelezte, hogy motorok és sebességváltók gyártása is felmerülhet az Egyesült Államokban.
A Volkswagen meg akarja kétszerezni észak-amerikai eladásait, legalább évi nyolcszázezer kocsit tervez értékesíteni. A cég számára az egyik megoldás, hogy bővíti a mexikói Pueblában lévő gyára termelését, a másik, hogy új üzemet épít az Egyesült Államokban. A Volkswagen 2002 óta nem tudott Észak-Amerikában profitot termelni, a tavalyi évet nyolcszázmillió dolláros veszteséggel zárta.
A nagy amerikai, detroiti autógyárak, amelyek sok összeszerelő üzemet működtetnek Mexikóban és az Egyesült Államokon kívül máshol, már kanadai gyárak építésén gondolkoznak.