Az Arena Plazába szerda este belépve munkások százai dolgoztak azon, hogy az utolsó pillanatban minden elkészüljön. Első látásra a burkolókat, villanyszerelőket, dekorátorokat és polcfeltöltőkket látva hihetetlennek tűnt, hogy másnap minden rendben lesz. Galyas André, az Arena Plaza ügyvezető igazgatója azonban az egyik ma bemutatott egység sajtótájékoztatóján megnyugtatta a nagyérdeműt, csütörtökön 10 órakkor megnyitja az első vásárlók előtt kapuit az új generációsnak nevezett bevásárlóközpont, a Keleti pályaudvar szomszédságában. A 180 ezer négyzetméter beépített alapterületen közel kétszáz bolttal csábítja majd a vásárlókat. A plázához tartozik egy csaknem háromezer férőhelyes parkoló is.
Mágnesbérlők: a Tesco, Electro World, Peak & Cloppenburg
Az üzlethelyiségek mindegyikét bérbe adták október végéig, ugyanakkor a tényleges beköltözés és a nyitás egyes esetekben késhet. A legfontosabbnak számító partnerek ugyanakkor csütörtökön már fogadják a látogatókat. Az úgynevezett mágnesbérlők (olyan fontosabb bérlők, amelyek különösen vonzzák a vásárlókat - a szerk.) közül a legjelentősebb talán a Tesco lesz, amely számára ugyancsak fontos az Arena Plázában nyitott áruház, hiszen a cég most először nyit üzletet Budapest belső kerületében. A fejlesztők hétezer négyzetméteren alakították ki az ország legújabb Tesco hipermarketjét. Budapest belsőbb kerületeiben ezen kívül még két egységet üzemeltet a lánc, a Pólus Centerben lévő áruház ötezer, míg a Fogarasi úti Tesco tízezer négyzetméteren várja a vásárlókat.
A szám szerint 118. áruház a fővárosban a tizedik hipermarket. Nyitva tartása igazodik a plázáéhoz, azaz nem éjjel-nappali, "csupán" reggel hattól éjfélig várja a látogatókat. Speciális, a Tescókban eddig nem alkalmazott szolgáltatásokkal vagy más elemekkel nem rukkolt elő a lánc, inkább arra törekedtek, hogy a jól megszokott tescós kínálat és elrendezés várja a vevőket. A karácsonyra mintegy 892 féle Tesco Színes termékkel készül az áruház, Hardy Mihály szerint számos műszaki cikk, saját márkás háztartási gép és több játék is az ünnep slágerterméke lehet. A szóvivőtől azt is megtudtuk, a Tesco brandek részesedése a forgalomból már tíz százalék körüli.
A brit láncon kívül a mágnesbérlők közé tartozik az Electro World, illetve a Peek & Cloppenburg is. Utóbbi "áruház lesz az áruházban", hiszen a kétszintes üzlet 4600 négyzetméteren fog működni.
Világmárkákból sem lesz hiány
A hazánkban márciusban debütált Peek & Cloppenburg első üzletében nem vonultatott fel világmárkákat, azonban a klasszikus áruházlánc új egységéből már hiányoznak a Versace, a Paul & Shark vagy a Joop modelljei sem. Vadas Vera, a fejlesztésért felelős Plaza Centers pr-igazgatója korábban azt nyilatkozta az mfor.hu-nak, hogy az áruházon kívül is találkozhatunk majd olyan brandek üzleteivel, amelyekért a magyaroknak eddig Ausztriába kellett utazni.
Az Electro World ötezer négyzetméter alapterületű üzlete a cég hatodik egysége Budapesten, s a nyolcadik az országban. Alm Attila, a hazai leányvállalat ügyvezető igazgatója szerint a nyitás igen fontos lépés az Electro World életében, mivel a korábbiaknál nagyobb áruválasztékot tudnak biztosítani a vásárlóknak. A cég szempontjából "leg" üzlet (legnagyobb, legmodernebb, legnagyobb termékkínálattal és -árukészlettel rendelkező bolt) lesz az első olyan egységük, amely számos szolgáltatással, "interaktív funkcióval" várja az ügyfeleket, céljuk, hogy a vásárlás mellett élményt is nyújtsanak a hozzájuk betérőknek. Az elektronikai szektorban ugyan igen erős a piaci verseny, a mostani üzlet azonban jó eséllyel járulhat hozzá ahhoz, hogy a cég tovább erősítse piaci pozícióit Magyarországon. Az Electro World áruválasztékában 12 ezer termék és mintegy 150 termékcsoport található.
A fentieken kívül ha teljesen új cégek nem is, de olyan jól csengő márkák megjelennek az üzletházban, mint a Zara, a H&M, a C&A, a Mexx, a Marks & Spencer, a Benetton, a Mango, a Guess, a Palmers, a Douglas, a Tommy Hilfiger, az Esprit, a Pull & Bear, a Bershka és a Lacoste.
Megamozi 24 méteres vászonnal
Csütörtöktől hazánk büszkélkedhet azzal, hogy itt található meg Kelet-Európa legnagyobb mozikomplexuma is. Az Arena Plazában ugyanis 13 ezer négyzetméteren egy 22 termes multiplex mozit építettek, amelyben helyet kapott egy háromdimenziós IMAX mozi is. Utóbbi terem belmagassága majdnem 19 méter, a vászon 24 méter széles és 18 méter magas. A jegyek pedig mintegy húsz százalékkal kerülnek majd többe, mint egy hagyományos terem esetében.
Az Arena Plaza jelenleg a brit Active Asset Investment Managementnek a tulajdonában van, amely azt a nyár végén közel 390 millió euróért vásárolta meg az izraeli-holland érdekeltségű Plaza Centers B.V.-től. Az aAIM ingatlanalap egyik fő tulajdonosa Sir Alex Ferguson, a Manchester United futballklub menedzsere.
A Kerepesi úti beruházást egyébként a terület eredeti tulajdonosa, a Bouygues építőipari vállalat kívánta megvalósítani. A cég óriási energiát fektetett az üzletbe: az 1998-ban a Nemzeti Lóverseny Kft.-vel kötött megállapodás értelmében teljes egészében felújította a Kincsem Parkot. A francia társaság a területet és az építési terveket végül eladta a Plaza Centersnek.
Megújult a Kerepesi út is
Az alapkőletételre 2006 márciusában került sor, az építkezés során pedig a Kerepesi út pláza melletti szakaszát is felújították. A telek mellett végig kétszer háromsávos lett az út (ebből egy-egy buszsáv), a Keleti pályaudvar felől egy, az Örs vezér tere felől pedig dupla kanyarodósávot alakítottak ki.
A plázát és a parkolót egyébként csak egy útvonalon, a Kerepesi útról lehet majd megközelíteni. Az egykori Ügető tribünjét - tekintettel műemlék jellegére - az építtető megtartotta.
Arról megoszlanak a vélemények, mekkora fenyegetést jelent az Arena Plaza az olyan fővárosi vetélytársaknak, mint az Árkád vagy a WestEnd. Egyes szakértők szerint a nyitás után csökkenhet a többi nagy budapesti bevásárlóközpont forgalma, de egy idő után visszarendeződik majd a piac.
Mások inkább a környékbeli kisebb boltokat féltik. Szerintük a konkurencia ilyen mértékű megjelenése nyomán azok az üzletek mehetnek tönkre, amelyek eddig sem tudták előteremteni a fejlesztésekre szánt összegeket.
Menedzsment Fórum