Az "Isztriai Y" autópálya ipszilon betűt formáló alakjáról kapta a nevét. Az Y csomópontja az Isztria-félsziget közepén fekvő Kanfanar. Az autópálya keleti ága a Rijekától 10 kilométerre fekvő Matulji várost köti össze Kanfanarral, nyugati két ága pedig a horvát-szlovén határt Pula városával Kanfanaron keresztül.
A most megépült 28 kilométeres szakasz három csatlakozási csomóponttal, valamint 27 szintkülönbséges kereszteződéssel rendelkezik és a tervezettnél 19 hónappal hamarabb készült el 86 millió eurós költséggel.
Amennyiben sikerül tartani az ütemet, az autópálya már a jövő nyárra elérheti a szlovén határt. A 141 kilométeres teljes ipszilonnak 2014-re kell elkészülnie. A horvát kormány és a francia Bouygues 1995-ben kötött szerződést az "Isztriai Y" autópálya megépítéséről és a kivitelezés 1997-ben kezdődött meg.
A kivitelezés első szakaszában, amely 2007-ben fejeződött be, a "B8" és "B9" autóutakat építették meg az Y nyomvonalán. Az autóutak bővítése 2-2 sávra az Y két nyugati ágán 2008 októberében kezdődött meg és 2011-re fejeződik be. Az autópálya kivitelezési és üzemeltetési feladatait a Bina Istra horvát-francia közös vállalat látja el 2027-ig szóló koncessziós szerződés keretében.
MTI/Menedzsment Fórum