2001. január 29. 11:00

Lassú, de egyértelmű átrendeződés figyelhető meg az on-line hirdetési piacon belül. Bár a banner változatlanul a legnépszerűbb internetes hirdetési forma marad, egyre többen fordulnak a mérhető teljesítménye miatt vonzó affiliate marketinghez.

Lassú, de egyértelmű átrendeződés figyelhető meg az on-line hirdetési piacon belül. Bár a banner változatlanul a legnépszerűbb internetes hirdetési forma marad, egyre többen fordulnak a mérhető teljesítménye miatt vonzó affiliate marketinghez.

Az fiókmarketingről sok mindent leírtak már. Mostanában egyéb vonzó tulajdonsága mellett kiderült, hogy igen jól ellenáll a recessziónak is. Az internetes cégekkel szembeni óvatosság számos korábbi bőkezű hirdetőt késztetett arra, hogy alaposan felülvizsgálja on-line marketing költségvetését. A szigorítások a legtöbb esetben azonban nem a teljes visszavonulást, mint inkább az on-line stratégia újra gondolását jelentik. A Forrester Research idén januárban közzétett jelentése szerint 2003-ra megduplázódhatnak az on-line hirdetési költségek. A Forrester szakértői szerint a most még a kampányok 26 százalékát adó rövid lejáratú akciók (leginkább a banner kampányok) aránya három éven belül 20 százalék alá csökken majd.(Másképpen fogalmazva a teljesítményhez kötött hirdetések aránya 83 százalékra nő a mai 63 százalékról.) A rövidtávú kampányoktól elpártoló hirdetők jelentős része az affiliate programokban találja meg számítását.

Az internetes legendárium szerint az affiliate marketinget is az Amazon.com alapító-vezérigazgatója, Jeff Bezos találta ki még 1996-ban. Valójában "csupán" a módszerekhez tartozó szabadalmak bejegyzése fűződik az ő nevéhez, azt viszont már korábban eredményesen alkalmazta több pornó oldal üzemeltetője is. (Érdekes, hogy miközben a "felnőtt" oldalak saját világukon kívül általában üzletileg szalonképtelennek számítanak, szinte minden szakember elismeri, hogy a korszerű marketing, illetve technikai megoldások alkalmazásában sokszor jelentősen megelőzik a többi weboldalt.)

Az Egyesült Államokban az affiliate programok nagy száma miatt nem könnyű az eligazodás annak, aki ezzel a programmal kíván próbálkozni. Nem elég tehát egy jó fiókmarketing programot elindítani, meg kell hozzá találnia a megfelelő fiókvállalkozásokat, azokat akik valóban képesek az általuk kínált árut/szolgáltatást a jutalék fejében értékesíteni. (Sajátos paradoxon, hogy az affiliate programoknak is szükségük van megfelelő - nem affiliate - promócióra.) Az ajánlkozók közti válogatást számos ingyenes címlista (affiliate program directory) is segíti. Ezek az ingyenes listázás mellett kiválóan alkalmasak célzott (fizetett) hirdetések feladására is.

A magyar online hirdetések között változatlanul a bannereké a domináns szerep. A hirdetők az on-line kampányokra költött teljes összeg csaknem 90 százalékát ezekre adják ki. A változás első jelei közé tartozik azonban a Matávnet által a közelmúltban indított fiókmarketing program. Az óvatos puhatolódzást - no meg a hazai piac méretét is - mutatja, hogy eddig mindössze két cég kínál jutalékot azoknak, akik saját webhelyükön keresztül képesek eladni termékeiket. Maga a Matávnet az ISDN vonalak értékesítőinek kínál bruttó 10000 Ft jutalékot, míg a - Matávnethez erősen kötődő - Fókuszonline 5 százalékot fizet minden értékesített könyv után.

Hitelre van szükséged?

Találd meg a legideálisabb kölcsönt az Mfor és a Bank360 közös kalkulátoraival! Ha kevesebb mint 5 millió forintra van szükséged, tucatnyi kedvező kamatozású személyi kölcsönt hasonlíthatsz össze a Személyi Kölcsön Kalkulátorral. Ha lecserélnéd a régit, vagy megtaláltad álmaid járgányát, egy olcsó autóhitellel akár már néhány napon belül a volán mögé ülhetsz az Autóhitel Kalkulátor segítségével. Nagyobb terveid vannak és több pénz kell? A lakásvásárlásra fordítható hitelek között hatalmasak az eltérések, ilyenkor érdemes csak igazán összehasonlítani az ajánlatokat! 

A Bank360 és az Mfor összegyűjtötte, hogy melyek február legkedvezőbb hitelei:

Ha jól jönne 1,5 millió forint, a Raiffeisen Bankot érdemes most felkeresni, mivel a személyi kölcsön 30 379 forintos törlesztőrészlet mellett lehet a tiéd 60 hónapos futamidővel. 3 millió forintra lenne szükséged autóvásárláshoz? A CIB Banknál már 60 654 forintos havi törlesztéssel igényelheted jövedelemérkeztetéssel. Az Erste Banknál igényelhető lakáshitellel pedig 10 millió forintot vehetsz fel 20 éves futamidőre havi 54 712 forintos törlesztőrészlettel.

Másfajta kölcsönt keresel? Ez a kalkulátor segíthet megtalálni azt a hitelt, amit keresel.