Lassú, de egyértelmű átrendeződés figyelhető meg az on-line hirdetési piacon belül. Bár a banner változatlanul a legnépszerűbb internetes hirdetési forma marad, egyre többen fordulnak a mérhető teljesítménye miatt vonzó affiliate marketinghez.
Az fiókmarketingről sok mindent leírtak már. Mostanában egyéb vonzó tulajdonsága mellett kiderült, hogy igen jól ellenáll a recessziónak is. Az internetes cégekkel szembeni óvatosság számos korábbi bőkezű hirdetőt késztetett arra, hogy alaposan felülvizsgálja on-line marketing költségvetését. A szigorítások a legtöbb esetben azonban nem a teljes visszavonulást, mint inkább az on-line stratégia újra gondolását jelentik. A Forrester Research idén januárban közzétett jelentése szerint 2003-ra megduplázódhatnak az on-line hirdetési költségek. A Forrester szakértői szerint a most még a kampányok 26 százalékát adó rövid lejáratú akciók (leginkább a banner kampányok) aránya három éven belül 20 százalék alá csökken majd.(Másképpen fogalmazva a teljesítményhez kötött hirdetések aránya 83 százalékra nő a mai 63 százalékról.) A rövidtávú kampányoktól elpártoló hirdetők jelentős része az affiliate programokban találja meg számítását.
Az internetes legendárium szerint az affiliate marketinget is az Amazon.com alapító-vezérigazgatója, Jeff Bezos találta ki még 1996-ban. Valójában "csupán" a módszerekhez tartozó szabadalmak bejegyzése fűződik az ő nevéhez, azt viszont már korábban eredményesen alkalmazta több pornó oldal üzemeltetője is. (Érdekes, hogy miközben a "felnőtt" oldalak saját világukon kívül általában üzletileg szalonképtelennek számítanak, szinte minden szakember elismeri, hogy a korszerű marketing, illetve technikai megoldások alkalmazásában sokszor jelentősen megelőzik a többi weboldalt.)
Az Egyesült Államokban az affiliate programok nagy száma miatt nem könnyű az eligazodás annak, aki ezzel a programmal kíván próbálkozni. Nem elég tehát egy jó fiókmarketing programot elindítani, meg kell hozzá találnia a megfelelő fiókvállalkozásokat, azokat akik valóban képesek az általuk kínált árut/szolgáltatást a jutalék fejében értékesíteni. (Sajátos paradoxon, hogy az affiliate programoknak is szükségük van megfelelő - nem affiliate - promócióra.) Az ajánlkozók közti válogatást számos ingyenes címlista (affiliate program directory) is segíti. Ezek az ingyenes listázás mellett kiválóan alkalmasak célzott (fizetett) hirdetések feladására is.
A magyar online hirdetések között változatlanul a bannereké a domináns szerep. A hirdetők az on-line kampányokra költött teljes összeg csaknem 90 százalékát ezekre adják ki. A változás első jelei közé tartozik azonban a Matávnet által a közelmúltban indított fiókmarketing program. Az óvatos puhatolódzást - no meg a hazai piac méretét is - mutatja, hogy eddig mindössze két cég kínál jutalékot azoknak, akik saját webhelyükön keresztül képesek eladni termékeiket. Maga a Matávnet az ISDN vonalak értékesítőinek kínál bruttó 10000 Ft jutalékot, míg a - Matávnethez erősen kötődő - Fókuszonline 5 százalékot fizet minden értékesített könyv után.
Átrétegződés az on-line hirdetési piacon
Lassú, de egyértelmű átrendeződés figyelhető meg az on-line hirdetési piacon belül. Bár a banner változatlanul a legnépszerűbb internetes hirdetési forma marad, egyre többen fordulnak a mérhető teljesítménye miatt vonzó affiliate marketinghez.