3p

Lassú, de egyértelmű átrendeződés figyelhető meg az on-line hirdetési piacon belül. Bár a banner változatlanul a legnépszerűbb internetes hirdetési forma marad, egyre többen fordulnak a mérhető teljesítménye miatt vonzó affiliate marketinghez.

Lassú, de egyértelmű átrendeződés figyelhető meg az on-line hirdetési piacon belül. Bár a banner változatlanul a legnépszerűbb internetes hirdetési forma marad, egyre többen fordulnak a mérhető teljesítménye miatt vonzó affiliate marketinghez.

Az fiókmarketingről sok mindent leírtak már. Mostanában egyéb vonzó tulajdonsága mellett kiderült, hogy igen jól ellenáll a recessziónak is. Az internetes cégekkel szembeni óvatosság számos korábbi bőkezű hirdetőt késztetett arra, hogy alaposan felülvizsgálja on-line marketing költségvetését. A szigorítások a legtöbb esetben azonban nem a teljes visszavonulást, mint inkább az on-line stratégia újra gondolását jelentik. A Forrester Research idén januárban közzétett jelentése szerint 2003-ra megduplázódhatnak az on-line hirdetési költségek. A Forrester szakértői szerint a most még a kampányok 26 százalékát adó rövid lejáratú akciók (leginkább a banner kampányok) aránya három éven belül 20 százalék alá csökken majd.(Másképpen fogalmazva a teljesítményhez kötött hirdetések aránya 83 százalékra nő a mai 63 százalékról.) A rövidtávú kampányoktól elpártoló hirdetők jelentős része az affiliate programokban találja meg számítását.

Az internetes legendárium szerint az affiliate marketinget is az Amazon.com alapító-vezérigazgatója, Jeff Bezos találta ki még 1996-ban. Valójában "csupán" a módszerekhez tartozó szabadalmak bejegyzése fűződik az ő nevéhez, azt viszont már korábban eredményesen alkalmazta több pornó oldal üzemeltetője is. (Érdekes, hogy miközben a "felnőtt" oldalak saját világukon kívül általában üzletileg szalonképtelennek számítanak, szinte minden szakember elismeri, hogy a korszerű marketing, illetve technikai megoldások alkalmazásában sokszor jelentősen megelőzik a többi weboldalt.)

Az Egyesült Államokban az affiliate programok nagy száma miatt nem könnyű az eligazodás annak, aki ezzel a programmal kíván próbálkozni. Nem elég tehát egy jó fiókmarketing programot elindítani, meg kell hozzá találnia a megfelelő fiókvállalkozásokat, azokat akik valóban képesek az általuk kínált árut/szolgáltatást a jutalék fejében értékesíteni. (Sajátos paradoxon, hogy az affiliate programoknak is szükségük van megfelelő - nem affiliate - promócióra.) Az ajánlkozók közti válogatást számos ingyenes címlista (affiliate program directory) is segíti. Ezek az ingyenes listázás mellett kiválóan alkalmasak célzott (fizetett) hirdetések feladására is.

A magyar online hirdetések között változatlanul a bannereké a domináns szerep. A hirdetők az on-line kampányokra költött teljes összeg csaknem 90 százalékát ezekre adják ki. A változás első jelei közé tartozik azonban a Matávnet által a közelmúltban indított fiókmarketing program. Az óvatos puhatolódzást - no meg a hazai piac méretét is - mutatja, hogy eddig mindössze két cég kínál jutalékot azoknak, akik saját webhelyükön keresztül képesek eladni termékeiket. Maga a Matávnet az ISDN vonalak értékesítőinek kínál bruttó 10000 Ft jutalékot, míg a - Matávnethez erősen kötődő - Fókuszonline 5 százalékot fizet minden értékesített könyv után.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!