Mekkora bevételt jelent Ferihegy a taxisoknak? Pályázhat-e a Tourist Taxi?
Egységes arculat, fiatal kocsik
Woodruff kiemelte: a taxitársaságoknak komoly befektetéseket kell majd tenniük annak érdekében, hogy teljesíteni tudják a BA több mint 60 pontból álló kritériumrendszerét. Ezek között szerepel például: nem lehet öt évnél idősebb autójuk, a flotta átlagéletkora nem haladhatja meg a három évet, maximum három típusból állhat, ráadásul egységes színűnek és arculatúnak kell lennie. A kizárólag légkondicionált kocsikat angolul legalább alapfokon beszélő sofőrök vezetik majd, akiknek kötelezően teljesíteniük kell egy reptéri tanfolyamot.
A pályázó cégeket az első fordulóban átvilágítják, ami kiterjed a szakmai múlttól kezdve az infrastrukturális feltételeken át a működési rendszerre. A tenderen csak olyan társaságok vehetnek részt, amelyek megszakítás nélkül legalább öt éve nyújtanak taxi-szolgáltatást.
Woodruff a lépés hátterét megvilágítva elmondta: már decemberben egyértelművé vált számukra, hogy a Ferihegyen uralkodó taxis állapotokon változtatni kell. A repülőtérnek ugyanis eddig nem volt lehetősége kontrollra, pedig az utasok rendszeresen panaszkodtak mind a színvonalra, mind a túlszámlázásokra. Az új, brit vezérkar ezért több hónapig egyeztetett a turisztikai szakmával, a légitársaságokkal, a Gazdasági Versenyhivatallal, valamint a főváros vezetésével. A pályázat kiírását egyrészt az tette lehetővé, hogy a Fővárosi Közgyűlés - a BA javaslatára - megváltoztatta az erre vonatkozó jogszabályt. Másrészt a Fővárosi Droszt Kht. május 22-én aláírta a BA-val azt a szerződést, amelyben átadja neki a drosztok üzemeltetési jogát.
Az egyelőre kérdéses, hogy a pályázaton indulhat-e a ferihegyi taxifrontot - a Népszabadság információja szerint - mintegy másfél évtizede uralma alatt tartó csoport, a korábban Airport Taxi, jelenleg pedig Tourist Taxi néven futó társaság. Utóbbi csupán 2003 márciusa óta működik, márpedig a pályázónak legalább öt éves "szakadatlan" múlttal kell rendelkeznie. Igaz, a tenderen egy konzorcium tagjaként elvileg indulhat a vállalat.
A sajtótájékoztatón a Tourist Taxi nevének említését konzekvensen kerülő Woodruff mindenesetre eltökéltnek tűnt abban a tekintetben, hogy jobbító szándékú tervét tűzön-vízen keresztül véghezviszi. Arra az újságírói kérdésre, miszerint nem tart-e a meglehetősen rossz hírű társaság és a többi cég közötti harc kiújulásától, azt válaszolta: "Nem lesz probléma, végül is demokráciában élünk..."
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Véget érhet a ferihegyi hiénák milliárdos biznisze
Óvakodnak a magyar taxisoktól a brit turisták
Hadat üzen a múltnak Ferihegy új ura
Rendet vág a taxifronton Ferihegy
Taxisvilág Budapesten: eltört ujjpercek, bezúzott ajkak