4p

Júliusban megkezdődik a legrosszabb állapotú budapesti dunai átkelő, a Margit híd felújítása, ám az autósoknak forgalomkorlátozásokra várhatóan csak augusztustól kell számítaniuk - közölte Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester szerdán a helyszínen tartott sajtótájékoztatón.

A 133 éves híd szerkezeti és műemléki rekonstrukcióját a fővárosi önkormányzat részben európai uniós forrásokból finanszírozza; a beruházás teljes költsége a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség közlése szerint 13 milliárd forint; ebből az uniós forrás 6 milliárd forint. A főváros tájékoztatása szerint további 1,85 milliárd forint tartalékkeretet állítottak be. A főpolgármester továbbá jelezte: akár még ennél is nagyobb lehet az összeg. Utalt arra, hogy a közbeszerzési pályázatok még nem zárultak le.

A Margit hídon a tervek szerint a felújítás megkezdését követő egy év múlva, tehát várhatóan 2010. augusztus végén indulhat meg újra a gépkocsiforgalom. Demszky Gábor közölte: a beruházás 2011-re készül el minden tekintetben és "pénzügyi zárással".

Demszky Gábor, aki kerékpárral érkezett a sajtótájékoztatóra, elmondta, a 4-6-os villamosok, rövid időszakokat leszámítva, ideiglenesen kialakított pályákon a munkálatok ideje alatt is járnak majd. Továbbá elképzelhető, hogy a gyalogos mellett a kerékpáros közlekedést is mindvégig biztosítani tudják.

A főpolgármester a beruházás támogatási szerződésének átvétele alkalmából arról beszélt, hogy az uniós finanszírozású közlekedési projektek közül az idei év legnagyobb munkája a Margit híd felújítása lesz.

Varjú László államtitkár a sajtótájékoztatón azt hangoztatta: a kormány "tettekkel", az ilyen és hasonló beruházásokkal akarja csökkenteni a gazdasági válság hatásait.

Demszky Gábor közölte, Budapest egyik legforgalmasabb hídját teljesen átépíttetik, a meglévő műemlékeket felújíttatják, továbbá a megrongálódott vagy megsemmisült műemléki elemeket helyreállíttatják.

Elmondta, a margitszigeti villamosmegállónál megszűnik az aluljáró, helyette, a mozgáskorlátozottakra és a babakocsival érkezőkre tekintettel, zebrán lehet majd átkelni a szigetre. Lámpás csomópontot kell ezért kiépíteni, ami lelassítja majd a híd forgalmát.

Augusztusban a híd északi felén kezdődik a lezárással járó munka, amit 2010 márciusától a déli oldal rekonstrukciója követ. Az északi oldal átépítésének idején, tehát tavaszig nem lehet majd a szigetre a Margit hídon át bejutni.

A margitszigeti villamos-megállóhelyeket kiszélesítik és korlátokkal látják el. A rekonstrukció keretében felújítják a hídon átvezető víz-, gáz- és termálvezetékeket is. Az építészeti rekonstrukció során a korabeli állapot helyreállítására törekednek, a híd a felújítás során díszvilágítást is kap.

A hidat hosszában kettéválasztva, két részben építik át, hogy a munkálatok alatt a gyalogosok, a kerékpárosok és a BKV-járművek közlekedését fenn tudják tartani. Az átépítés végén azonban néhány hétig semmilyen jármű nem közlekedhet majd a hídon.

A Margit híd a francia Ernest Gouin tervei alapján 1876-ban készült el, a főváros második állandó hídjaként. A középső pillérhez csatlakozó margitszigeti bejárót azonban csak 1900-ban nyitották meg, ennek építéséig a szigetet csak csónakkal lehetett megközelíteni.

1935-37 között a hidat déli irányban kiszélesítették, így további két közúti sávot lehetett elhelyezni rajta. Ekkor került a híd közepére az 1879 óta közlekedő villamos pályája is.

1944. november 4-én, a délutáni csúcsforgalomban a Pest felőli három pillért felrobbantották, a detonáció számtalan áldozatot követelt. A híd budai részeit később, 1945 januárjában robbantották fel.

A háború után először csak fele szélességében építették újjá a hidat, a teljes híd 1948 nyarára készült el. A Margit hidat legutóbb 1978-ban újították fel. Azóta az állagmegóváson kívül komolyabb beavatkozást nem végeztek a hídon, így az acélszerkezetek egyes részei tönkrementek, a pillérek kőburkolata mállik.

Az elmúlt években a biztonságos közlekedés érdekében a pályalemezt acélgerendákkal dúcolták alá, a korlátokat pedig a kidőlés veszélye miatt meg kellett erősíteni.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!