4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre negatívabb adatokat közölnek és fájóbb intézkedéseket hoznak a világ autógyártói, az iparág hazai cégei viszont még mindig bizakodnak. Miközben az Audi németországi gyáraiban már döntöttek a hosszabb karácsonyi kényszerszünetről, a győri egységnél egyelőre biztosak abban, hogy a hazai cég idén is magas szinten tud teljesíteni. Mfor.hu háttér.

A hazai cégek még bizakodnak

Nyolcezer fős leépítés a BMW-nél, huszonöt éves mélyponton az amerikai autóeladások, 45 százalékkal kevesebb autóeladás a General Motorsnál, 69 százalékos visszaesés a Toyotánál – ilyen megdöbbentő számokkal találkozhatott az, aki figyelte az elmúlt hetek eseményeit az autóipar világpiacán. A hazai autógyártók ezzel szemben optimisták, vagy legalábbis egyelőre kivárnak – legalábbis ez derül ki a legnagyobbak nyilatkozataiból.

Még nem tudni, lesz-e kényszerszünet a győri Audinál

Az Audinál nemrégiben közölték, hogy a szokásosnál hosszabb szünetet tarthatanak a németországi gyárakban karácsonykor a gazdasági válság hatásai miatt. Az mfor.hu arra volt kíváncsi, mennyiben érinti ez a cég magyarországi egységét.

Lőre Péter vállalati kommunikációs igazgató kérdésünkre elmondta: "Csakúgy, mint az elmúlt években, a karácsonyhoz és az újévi ünnepekhez kapcsolódóan a termelés egy bizonyos időre leáll, hogy milyen időszakra, annak tervezése most folyik."

Arra már nem kaptunk választ, hány munkavállalót küldhetnek el a krízis nyomán. Egy korábbi nyilatkozat alapján a kölcsönzött munkaerőt tekintve egyelőre negyven emberrel nem hosszabbítottak szerződést.

A vállalat a külföldi cégekhez képest felettébb bizakodó: Lőre Péter állítása szerint a társaság 2008-ban a motorgyártásban hasonlóan magas szinten teljesít, mint az előző évben, így év végéig nagyjából 1,9 millió motor készül el. A járműgyártásban pedig több autó készül majd idén, mint 2007-ben; ez mintegy hatvanezer autót jelent. (Arra szintén nem kaptunk választ, hogy az eredeti célokhoz képest ez a szám mennyiben módosult – a szerk.)

A Suzuki nem változtat a tervein

Bár a Magyar Suzuki Corporation (MSC) korábban beismerte, hogy érzékeli a hitelválság miatt kialakult keresletcsökkenést, Ruska Viktória vállalati kommunikációs vezető úgy nyilatkozott a távirati irodának, hogy egyelőre nem módosítják idei termelési tervüket. Ezt azzal indokolták, hogy a cégnek kiegyensúlyozott pozíciója van. Hozzátették: folyamatosan figyelik a gazdasági folyamatokat és készek a piaci változásokra megfelelően reagálni.

A Magyar Suzuki korábbi közlése szerint a tervek között szerepel, hogy 2008 végére elérjék a háromszázezres gyártási darabszámot. Tavaly 232 480 jármű készült az esztergomi gyárban. Szakértők szerint a Suzuki termékei pont ott vannak jelen leginkább, ahol még jelenleg is folyamatosan nő a kereslet, ezért náluk valószínűleg nem lesz szükség drasztikus irányváltásra.

Magyarországon az autók értékesítése összességében a JATO Dynamics adatai szerint visszaesett. Eszerint idén október végéig nyolc, az elmúlt hónapban pedig 17 százalékkal kevesebb új autót helyeztek forgalomba hazánkban, mint az elmúlt év azonos időszakában.

A beszállítók hamarabb megérezték a válság hatásait

Úgy tűnik, a hazai autóipari beszállítókat hamarabb utolérte a válság. Legutóbb az Aspöck Hungária jelentette be, hogy a kialakult piaci viszonyok miatt egy évvel később tervezi megvalósítani beruházását, az újabb üzemcsarnok felépítését Bonyhádon, hiába kapott a közelmúltban jelentős állami segítségre ígéretet.

Korábban már több beszállító is bejelentette, hogy a válság miatt leépítésekre kényszerül. A Bosch hatvani autóalkatrész-gyárából eddig száz embert menesztettek, és karácsonyig vélhetően további 100-150 alkalmazott jut hasonló sorsra.

Az Aspöck előzőleg azt közölte, hogy a 120 magyarországi dolgozó csaknem háromnegyedét küldi el a drasztikus keresletcsökkenés miatt. A kormánykerekeket is gyártó szombathelyi Delphi Hungary szintén ezen okból állította le az egyik gyártósorát, és bocsátott el embereket.

Ezzel párhuzamosan a Győr-Moson-Sopron megyében működő autóipari beszállítókat is elérte a gazdasági válság első szele: az autóbiztonsági és utasvédelmi eszközöket gyártó sopronkövesdi Autolivnél 26 munkatárstól váltak meg, és száznál több dolgozónak szűnt meg a munkaviszonya a gumi- és műanyagcsatlakozás-technikai elemeket gyártó Veritas Kft.-nél Dunakilitin.

KZ

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!