Nyolcezer fős leépítés a BMW-nél, huszonöt éves mélyponton az amerikai autóeladások, 45 százalékkal kevesebb autóeladás a General Motorsnál, 69 százalékos visszaesés a Toyotánál – ilyen megdöbbentő számokkal találkozhatott az, aki figyelte az elmúlt hetek eseményeit az autóipar világpiacán. A hazai autógyártók ezzel szemben optimisták, vagy legalábbis egyelőre kivárnak – legalábbis ez derül ki a legnagyobbak nyilatkozataiból.
Még nem tudni, lesz-e kényszerszünet a győri Audinál
Az Audinál nemrégiben közölték, hogy a szokásosnál hosszabb szünetet tarthatanak a németországi gyárakban karácsonykor a gazdasági válság hatásai miatt. Az mfor.hu arra volt kíváncsi, mennyiben érinti ez a cég magyarországi egységét.
Lőre Péter vállalati kommunikációs igazgató kérdésünkre elmondta: "Csakúgy, mint az elmúlt években, a karácsonyhoz és az újévi ünnepekhez kapcsolódóan a termelés egy bizonyos időre leáll, hogy milyen időszakra, annak tervezése most folyik."
Arra már nem kaptunk választ, hány munkavállalót küldhetnek el a krízis nyomán. Egy korábbi nyilatkozat alapján a kölcsönzött munkaerőt tekintve egyelőre negyven emberrel nem hosszabbítottak szerződést.
A vállalat a külföldi cégekhez képest felettébb bizakodó: Lőre Péter állítása szerint a társaság 2008-ban a motorgyártásban hasonlóan magas szinten teljesít, mint az előző évben, így év végéig nagyjából 1,9 millió motor készül el. A járműgyártásban pedig több autó készül majd idén, mint 2007-ben; ez mintegy hatvanezer autót jelent. (Arra szintén nem kaptunk választ, hogy az eredeti célokhoz képest ez a szám mennyiben módosult – a szerk.)
A Suzuki nem változtat a tervein
Bár a Magyar Suzuki Corporation (MSC) korábban beismerte, hogy érzékeli a hitelválság miatt kialakult keresletcsökkenést, Ruska Viktória vállalati kommunikációs vezető úgy nyilatkozott a távirati irodának, hogy egyelőre nem módosítják idei termelési tervüket. Ezt azzal indokolták, hogy a cégnek kiegyensúlyozott pozíciója van. Hozzátették: folyamatosan figyelik a gazdasági folyamatokat és készek a piaci változásokra megfelelően reagálni.
A Magyar Suzuki korábbi közlése szerint a tervek között szerepel, hogy 2008 végére elérjék a háromszázezres gyártási darabszámot. Tavaly 232 480 jármű készült az esztergomi gyárban. Szakértők szerint a Suzuki termékei pont ott vannak jelen leginkább, ahol még jelenleg is folyamatosan nő a kereslet, ezért náluk valószínűleg nem lesz szükség drasztikus irányváltásra.
Magyarországon az autók értékesítése összességében a JATO Dynamics adatai szerint visszaesett. Eszerint idén október végéig nyolc, az elmúlt hónapban pedig 17 százalékkal kevesebb új autót helyeztek forgalomba hazánkban, mint az elmúlt év azonos időszakában.
A beszállítók hamarabb megérezték a válság hatásait
Úgy tűnik, a hazai autóipari beszállítókat hamarabb utolérte a válság. Legutóbb az Aspöck Hungária jelentette be, hogy a kialakult piaci viszonyok miatt egy évvel később tervezi megvalósítani beruházását, az újabb üzemcsarnok felépítését Bonyhádon, hiába kapott a közelmúltban jelentős állami segítségre ígéretet.
Korábban már több beszállító is bejelentette, hogy a válság miatt leépítésekre kényszerül. A Bosch hatvani autóalkatrész-gyárából eddig száz embert menesztettek, és karácsonyig vélhetően további 100-150 alkalmazott jut hasonló sorsra.
Az Aspöck előzőleg azt közölte, hogy a 120 magyarországi dolgozó csaknem háromnegyedét küldi el a drasztikus keresletcsökkenés miatt. A kormánykerekeket is gyártó szombathelyi Delphi Hungary szintén ezen okból állította le az egyik gyártósorát, és bocsátott el embereket.
Ezzel párhuzamosan a Győr-Moson-Sopron megyében működő autóipari beszállítókat is elérte a gazdasági válság első szele: az autóbiztonsági és utasvédelmi eszközöket gyártó sopronkövesdi Autolivnél 26 munkatárstól váltak meg, és száznál több dolgozónak szűnt meg a munkaviszonya a gumi- és műanyagcsatlakozás-technikai elemeket gyártó Veritas Kft.-nél Dunakilitin.
KZ