2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Két hónapos elodázása miatt az autópályadíj ügye jó időre el is tűnhet az újságok cimlípjairól. Az EU Bizottság szubvenció ellenőrzési eljárását azonban ez még nem helyezi ad acta. Minél több információ szivárog ki az EU Bizottsága és a német szövetségi kormány eszmecseréjéről, annál égetőbbé válnak a kérdések. Szükség volt-e egyáltalán arra, hogy eddig fajuljanak a dolgok? Nem lehetett volna-e megelőzni az EU támogatás-ellenőrzési eljárását? Miért jutottak zsákutácba az EU Bizottság és a szövetségi kormány megbeszélései?

Mindezzel nyilvánvalóan nem elégszik meg a bizottság, mondván: vagy határozottan kijelenti a szövetségi kormány, hogy nincs kompenzáció, vagy a kompenzációs séma az úthasználatidíj-rendszer integráns esze marad, és ezért az EU-szerződésnek megfelelően jogi vizsgálatra szorul. A szövetségi kormány június eleji egyértelmű visszaigazolása -az, hogy a tervezettnek megfelelően tartja magát az ellensúlyozási modellhez, amely szerint az úthasználati díj elszámolása a németországi ásványolajadóhoz igazodik- megerősíti a bizottságot az eljárásában és az értékelésében: az úthasználati díj kompenzációja végérvényesen összekapcsolódik a kövezetvámrendszerrel. Brüsszelben ezt eredetileg is így notifikálták. Ez tehát a tényállás az EU Bizottság szemszögéből.

A legegyszerűbb kiút a dilemmából az lenne (miként ezt a bizottság már sejtette is), ha a szövetségi kormány új jogalapot határozna meg, amely szerint az úthasználati díjat világosan és egyértelműen elválasztja a kompenzációtól. A brüsszeli vizsgálat halasztó hatása akkor már csak a kiegyenlítési modellre vonatkoznék, és be lehetne vezetni a kövezetvámot. Ám előbb igaznak kellene bizonyulniuk az első információknak a szövetségi közlekedési minisztériumból: Stolpe miniszter csak akkor tervezi egy új úthasználatidíj-rendelet bemutatását Brüsszelben, ha a bizottság lezárta a támogatás-ellenőrzési eljárást. Lehet, hogy pillanatnyilag (azaz: Iapzártakor) a szövetségi kormány és a bizottság is csak egy helyben jár?



Forrás: Magyar Közlekedés


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!