2p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem járnak jól a logisztikai szolgáltatók és a fuvarozók, mivel esetükben 14, illetve 20 százalékkal nő az autópályadíj jövőre. Igaz cserébe az ígéretek szerint bővül az úthálózat.

Az autópályadíjak január elsején a személygépkocsik esetében 5,2 százalékkal, a D2-es kategóriában 14 százalékkal, míg a nehéz-tehergépjármű kategóriában 20 százalék feletti mértékben emelkednek - mondta Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter sajtótájékoztatón szerdán, Budapesten. Hozzátette: a közlekedési tárca szeretné a négynapos matricát már ez év december elsejétől újra kibocsátani változatlan áron - szól az MTI beszámolója.

A miniszter megerősítette, az M5-ös autópályát a remények szerint már a jövő év első hónapjaiban bevonják a matricás rendszerbe és várhatóan itt megtartják az egyutas fizetési módot, mivel erre a fizető kapuk rendszere alkalmassá teszi. Csillag István az MTI-nek kifejtette: az M5-ös autópálya bevonása a matricás rendszerbe önmagában nem jelent majd autópályadíj-emelést jövőre.

A miniszter azonban hozzátette, hogy miután jövőre több autópálya-szakaszt is átadnak, ezzel nő a használható autópályák hossza, ami azt jelenti, hogy emelkedik azok fenntartási költsége is, ez pedig, mivel az autópálya-díjak fedezik jelenleg is az autópályák fenntartását, így mindenképpen még év közben autópályadíj-emelés várható.

Csillag István emlékeztetett arra, hogy az idén mintegy 14 milliárd forint bevétele származik a büdzsének az autópálya-díjakból és a jövő évi tervezett összeg is alig haladja meg a 15 milliárd forintot.

Véleménye szerint annak, hogy a D2-es (3,5-7,5 tonna közötti teherjárművek), illetve a D3-as (7,5 tonna feletti nehézgépjárművek) kategória autópálya-díjai lényegesen magasabb mértékben emelkednek, mint a D1-es kategóriáé, ezzel Magyarország elkezdi a lassú felzárkózást Európa más országaihoz, így például Szlovákiához, Csehországhoz, Ausztriához, ahol a kamionosok 10-12-szeresét fizetik autópályadíj-használatként, mint a személygépkocsi-tulajdonosok.

A miniszter elmondta, hogy jelenleg a D1 és a D2 kategória között háromszoros a különbség, ami jövőre három és félszeresére nő. A D1 és a D3 kategória árkülönbözete jelenleg közelít a négyszereshez, és jövőre több mint négyszerese lesz.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!