Az AvtoVAZ 102 ezres alkalmazotti létszámát 27600 fővel tervezi csökkenteni. A cég üzeme kapacitásának 65 százalékával, évi 500 ezer darabos termeléssel dolgozik majd. A gyár tavaly 728 ezer autót állított elő, és ezzel az országban értékesített 2,7 millió autónak közel a negyedét adta. A cég Lada márkájának népszerűsége folyamatosan csökkent az elmúlt években és a mostani gazdasági visszaesés - 2009 első félévében összességében 50 százalékkal csökkentek az autó eladások Oroszországban - a csőd szélére sodorta még tavasszal.
A tavalyi év végéig az AvtoVAZ eladásai kényelmesen támaszkodhattak a rohamosan növekvő oroszországi autókeresletre, de eközben piaci részesedése meredeken csökkent a külföldi márkák javára.
Az AvtoVAZ tavaly már tanújelét adta hajlandóságának a változásra, amikor értékesítette részvényeinek 25 százalékát a Renaultnak. Az együttműködés azonban még nem hozott eredményt, de az AvtoVAZ mostani közleményében jelezte, hogy 2012-re visszavesz 6000 elbocsátott dolgozót a Renault által közösen fejlesztés alatt álló gyártósorra.
A Renaulttal folytatott együttműködés a remények szerint javítja majd az AvtoVAZ termelékenységi mutatóit is. Az AvtoVAZ 2008-ban dolgozónként nyolc autót állított elő, miközben a Renault moszkvai üzeme 28-at.
Nagy reményeket fűznek az AvtoVaznál az Opellel való lehetséges együttműködéshez, miután az Opel egyik új tulajdonosa a kanadai Magna mellett Oroszország legnagyobb kereskedelmi bankja, a Sberbank. A Sberbank elnöke, az egykori gazdasági miniszter German Gref nagyon pártolná az együttműködést, különösen üzemanyag takarékos, kis autók esetében.