3p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. opciós jogával élve, negyven százalékos részesedése mellé megvásárolja az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. hatvan százalékát is, így a társaság teljes egészében a birtokába kerül - tájékoztatott Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szakállamtitkára.

Mivel a hatvan százaléknyi részvény árát a koncessziós szerződésbe foglalt képlet szabályozza, így nagyságrendileg mintegy nyolcvan millió euróba (húsz milliárd forintba) kerül - mondta Felsmann Balázs. Tekintettel arra, hogy az AKA alacsony saját tőkével és magas banki kölcsönnel működött, így a döntésről az ÁAK-nak tájékoztatnia kellett a mintegy kilencszáz millió euró hitelt nyújtó bankokat, és jóváhagyásukat kellett kérnie, amelyre a pénzintézetek március 12-ig válaszolnak.

Felsmann Balázs kiemelte, hogy bár a bankok határozhatnak a hitelszerződés felbontásáról is, ám véleménye szerint jóváhagyásuknak nem lehet akadálya, mert a pénzintézetek az államot jó adósnak tekintik. Azután várhatóan március közepén a GKM, mint alapító utasítja az ÁAK-t, hogy hivatalosan is kezdeményezze az AKÁ-nál a részvényopció lehívását.

Az értesítés elküldését követően hatvan nappal, legfeljebb 120 nappal lezáródhat a részvény opció lehívásának folyamata, és az ÁAK birtokába kerülhet az AKA. Felsmann Balázs szerint optimális esetben így május közepén megtörténhet a társaság részvényeinek átvétele és a nyolcvanmillió euró kifizetése.

Értékesíteni fogják az ÁAK Zrt.-t

Csepi Lajos, az ÁAK Zrt. igazgatóságának elnöke üdvözölte a GKM döntését, mivel a 40 százalékos kisebbségi tulajdonrészükkel kevésbé tudták érvényesíteni üzleti céljaikat. Az állami tulajdonos döntött arról, hogy amint az ÁAK 100 százalékos birtokába került, az AKÁ-t nyílt pályázat útján értékesíteni fogják, annak érdekében, hogy az autópálya-üzemeltető piac többszereplőssé váljon, hiszen a verseny hoz jobb szolgáltatást a sztrádákat használók számára.

Csepi Lajos kiemelte, hogy az ÁAK az idén 2-2,5 milliárd forintos adózás utáni nyereséget tervez, míg előirányzott saját árbevétele 19,2 milliárd forint, amely kiegészül egyéb átfolyó bevételekkel is. Az ÁAK elnöke elmondta azt is, hogy az ÁAK-t - a pénzpiaci folyamatoktól függően - várhatóan 2008 első félévében bevezetik az értéktőzsdére.

Felsmann Balázs közölte, hogy az ÁAK-ra komoly kihívások várnak a következő években, mivel a cégnek szerepe lehet az elektronikus útdíjfizetési rendszer ellenőrzési funkcióinak ellátása és a bővülő gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetése kapcsán is. Megemlítette, hogy a már teljesen ÁAK-tulajdonban lévő AKA megvásárlására pályázhatnak az AKA jelenlegi külföldi tulajdonosai, az osztrák Strabag és a francia Bouygues is.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!