3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. opciós jogával élve, negyven százalékos részesedése mellé megvásárolja az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. hatvan százalékát is, így a társaság teljes egészében a birtokába kerül - tájékoztatott Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szakállamtitkára.

Mivel a hatvan százaléknyi részvény árát a koncessziós szerződésbe foglalt képlet szabályozza, így nagyságrendileg mintegy nyolcvan millió euróba (húsz milliárd forintba) kerül - mondta Felsmann Balázs. Tekintettel arra, hogy az AKA alacsony saját tőkével és magas banki kölcsönnel működött, így a döntésről az ÁAK-nak tájékoztatnia kellett a mintegy kilencszáz millió euró hitelt nyújtó bankokat, és jóváhagyásukat kellett kérnie, amelyre a pénzintézetek március 12-ig válaszolnak.

Felsmann Balázs kiemelte, hogy bár a bankok határozhatnak a hitelszerződés felbontásáról is, ám véleménye szerint jóváhagyásuknak nem lehet akadálya, mert a pénzintézetek az államot jó adósnak tekintik. Azután várhatóan március közepén a GKM, mint alapító utasítja az ÁAK-t, hogy hivatalosan is kezdeményezze az AKÁ-nál a részvényopció lehívását.

Az értesítés elküldését követően hatvan nappal, legfeljebb 120 nappal lezáródhat a részvény opció lehívásának folyamata, és az ÁAK birtokába kerülhet az AKA. Felsmann Balázs szerint optimális esetben így május közepén megtörténhet a társaság részvényeinek átvétele és a nyolcvanmillió euró kifizetése.

Értékesíteni fogják az ÁAK Zrt.-t

Csepi Lajos, az ÁAK Zrt. igazgatóságának elnöke üdvözölte a GKM döntését, mivel a 40 százalékos kisebbségi tulajdonrészükkel kevésbé tudták érvényesíteni üzleti céljaikat. Az állami tulajdonos döntött arról, hogy amint az ÁAK 100 százalékos birtokába került, az AKÁ-t nyílt pályázat útján értékesíteni fogják, annak érdekében, hogy az autópálya-üzemeltető piac többszereplőssé váljon, hiszen a verseny hoz jobb szolgáltatást a sztrádákat használók számára.

Csepi Lajos kiemelte, hogy az ÁAK az idén 2-2,5 milliárd forintos adózás utáni nyereséget tervez, míg előirányzott saját árbevétele 19,2 milliárd forint, amely kiegészül egyéb átfolyó bevételekkel is. Az ÁAK elnöke elmondta azt is, hogy az ÁAK-t - a pénzpiaci folyamatoktól függően - várhatóan 2008 első félévében bevezetik az értéktőzsdére.

Felsmann Balázs közölte, hogy az ÁAK-ra komoly kihívások várnak a következő években, mivel a cégnek szerepe lehet az elektronikus útdíjfizetési rendszer ellenőrzési funkcióinak ellátása és a bővülő gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetése kapcsán is. Megemlítette, hogy a már teljesen ÁAK-tulajdonban lévő AKA megvásárlására pályázhatnak az AKA jelenlegi külföldi tulajdonosai, az osztrák Strabag és a francia Bouygues is.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!