A leépítés 4600 karbantartót, több mint 400 főnyi földi személyzetet és 2300 légi kísérőt érint. A menedzsmentet 1400 fővel csökkentik, a pilóták közül pedig "csak" 400-at bocsátanak el. A leépítésekkel párhuzamosan várhatóan a munkaidőt is meghosszabbítják.
Thomas Horton, az American Airlines (AA) anyavállalata, az AMR vezérigazgatója a szakszervezetekhez írt levelében hangsúlyozta, hogy a cégnek évi több mint 1,25 milliárd dollárnyi bérköltséget kell megtakarítania és a kiadásokat minden alkalmazotti kategóriában 20 százalékkal csökkentik.
A takarékosság jegyében az AA azt is közölte, hogy alulfinanszírozott nyugdíjprogramjait a Pension Benefit Guaranty (PBG) Corp. állami nyugellátási vállalatra akarja átruházni. A légitársaság szerint ha ez nem történik meg, akkor évente 800 millió dollárt kellene kitermelnie csak a fedezetlen kötelezettségek szolgálatára. A PBG viszont, amely maga is deficittel küzd, azóta próbálja elkerülni ezt az összevonást, hogy a légitársaság tavaly november 29-én csődvédelmet kért. Becslések szerint az American Airlines nyugdíjkasszájának hiánya 10 milliárd dollár.
Ha a légitársaságnak sikerül az állami nyugellátásra "áttolnia" a saját nyugdíjasait, akkor több ezer ember, elsősorban a pilóták és a volt vezetők ellátmánya jelentősen csökken majd. Az AA szerint azonban a kedvezményezettek 90 százaléka - mintegy 130 ezer ember - nem érzi majd meg a változást.
A cég átütemezte adósságszolgálatát és lízingjeit, leselejtezte régi gépeit és felülvizsgálta az alvállalkozói szerződéseket. Horton szerint az American Airlines évi 2 milliárd dollárral kívánja csökkenteni működési költségeit. Az AMR a jobb termékkínálat és a gépek racionálisabb kihasználása révén évi 1 milliárd dollárral kívánja javítani a mérleget.
Az AA csődje után olyan elképzelések is felmerültek, hogy a légitársaságnak be kellene zárnia több központját, részekre kellene bomlania, vagy fuzionálnia kellene egy hasonló profilú céggel.
Horton novemberben kijelentette hogy a többi nagyobb légitársaság a 2001. szeptember 11-i terrortámadást követően átesett már csődvédelem alatti átszervezetésen, ami az üzemeltetési költségek területén egyre hátrányosabb helyzetbe hozta az AA-t. A vezető amerikai légitársaságok közül eddig csak a LUV által birtokolt Southwest nem kért még eddig csődvédelmet. Az American Airlines 2006-ig a világ legnagyobb légitársasága volt, de a fúziók miatt a fizető utasok által megtett mérföldek tekintetében a United Continental és a Delta Air Lines mögé esett vissza.
MTI