Az EU reptéri költségcsökkentő tervezetének hátterében a nyugat-európai repülőterek által felszámolt túl magas díjak állnak. A légitársaságok szövetségének összesítése szerint Európa 15 nagyvárossal szerepel a világ 25 legdrágább repülőtere között, és a repülőterek meglehetősen gyorsan emelik a díjakat.
A légitársaságok repülési összköltségének már most is 4-8 százalékát érik el ezek a különböző jogcímeken kért összegek. A párizsi Charles de Gaulle repülőtéren fizetendő díjak például öt év alatt 26 és fél százalékkal drágultak.
Az EU bizottságának tervei nem tetszenek a repülőtereket üzemeltető társaságoknak. Ezek a cégek ugyanis a biztonsági intézkedések miatti többletköltségekre és a forgalom növekedése miatt megnövekedett feladataikra szoktak hivatkozni a díjak emelésekor.
Ezek mellett azt is rendszeresen felemlegetik, hogy beruházásokat is végre kell hajtaniuk a zsúfoltság, a késések csökkentése és az utasok jobb kiszolgálása érdekében - mondják a légikikötőket üzemeltető cégek.