3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kedden az OTP Bankot hirdette ki győztesnek a MÁV a Bombardier Talent típusú villamos motorvonatok finanszírozására kiírt pályázatán. Mint arról az mfor.hu korábban beszámolt, a német-kanadai vonatgyártó cég még januárban kereste meg a vasúttársaságot rendkívül kedvező, ámde csupán rövid ideig érvényes ajánlatával.

A MÁV ZRt. hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás keretében 15 bank részére küldte meg felhívását a tíz Talent motorvonat beszerzésének finanszírozására. A március 9-i határidőre három ajánlat érkezett. A MÁV feltételeit mindenben teljesítő ajánlatot az MKB-KfW alkotta konzorcium és az OTP Bank nyújtott be.

A szerződéses tárgyalások után a két ajánlattévő március 13-án benyújtotta kötelező érvényű dokumentumát. Az ugyanezen a napon lefolytatott ártárgyaláson az OTP Bank adta a legkedvezőbb ajánlatot, derül ki a MÁV sajtóközleményéből. A finanszírozó bank kiválasztásával biztosított a motorvonatok beszerzésének pénzügyi háttere. A vasúttársaság az OTP-vel a hitelszerződést legkorábban a szállítási szerződéssel egyidőben kötheti meg.

Mint arról korábban beszámoltunk, a Bombardier január 27-én finanszírozási és szállítási szempontból is rendkívül kedvező ajánlattal kereste meg a MÁV-ot. A német cég áprilisra két vonat leszállítását vállalta, utána pedig havonta egy-egy szerelvényt adna át a vasúttársaságnak, feltéve, hogy márciusig megvásárolja azokat. A gazdasági tárca valószínűleg még a választások előtt bejelenti, hogy áprilistól folyamatosan állítja majd forgalomba a szerelvényeket az elővárosi szakaszokon.

A társaság indokai szerint a Bombardier ajánlata rendkívül kedvező, csak rövid ideig érvényes, így azt a szolgálatra alkalmas eszközök hiányával küzdő vasút nem szalaszthatja el. Érvelésük szerint a Talentok forgalomba állítása költségmegtakarítást és utasszám-növekedést eredményezne. Az esztergomi vonalon közlekedő Siemens-vonatok megjelenése legalábbis 20-25 százalékkal növelte a vonattal utazók számát.

A MÁV a konkurenseknek is felkínálta a "gyorstenderen" való részvételt. Február 2-án az Alstomnak, a Siemensnek és a Stadlernek címzett levelében közölte: amennyiben képesek a németekéhez hasonló pénzügyi, szállítási és technikai paraméterekkel rendelkező ajánlatot felmutatni, akkor azt legkésőbb február 8-ig jelezzék. A szokatlanul rövid felkészülési határidő miatt azonban egyik cég sem kívánt élni a lehetőséggel.

A Bombardier az osztrák vasútnak (ÖBB) szánt szállítmányból emel majd ki tíz Talent-vonatot a MÁV részére. A korábban a vetélytársak által aggályosnak ítélt üzletnek már csak a Közbeszerzési Döntőbizottság parancsolhatna megálljt. A MÁV a vételről tájékoztatta a testületet, amely erre mindeddig nem válaszolt.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!