2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A MGE szakemberei úgy látják, az igazán drága autókat egyre gyakrabban fogják a magyar adótörvények miatt külföldön forgalomba helyezni, így a várt adóbevételek helyett végeredményben veszteség érheti a költségvetést.

Több mint 73 ezer személygépkocsit érint a vagyonadó, de az ettől várt 2,5-4 milliárd forint összegű bevételt veszélyezteti, ha a tulajdonosok külföldön helyezik forgalomba az autókat, és így a költségvetés még az áfa- és a regisztrációs adóbevételektől is elesik a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint.

Az MGE közleménye szerint a luxusadóval érintett kategóriákban ez az összeg gépkocsinként 4-8 millió forint között lehet. Minden ezer darab külföldön forgalomba helyezett nagyteljesítményű személygépkocsin a magyar állam átlagosan 6 milliárd forintot veszít. Bár konkrét adatokkal nem rendelkezik az egyesület, a külföldön forgalomba helyezett és a luxusadó alá tartozó gépjárművek darabszámát évente több ezerre becsülik.

"Értjük a jogszabályalkotó célját, amellyel demonstrálni kívánta, hogy a nagy teljesítményű személyautók tulajdonosai, akik valószínűleg jobb módú emberek, járuljanak hozzá nagyobb mértékben a közteher viseléséhez, azonban úgy gondoljuk, hogy ezt a célt csak igen kismértékben sikerült megközelíteni, miközben más - sokkal jobban fizető - területeken, mint például a külföldi rendszámú személygépjárművek használata belföldön, a bevételi forrásokat a pénzügyi kormányzat nem kutatja fel és nem realizálja" - áll az MGE közleményében.

Az új adónem azon személygépkocsikra vonatkozik, amelyek motorteljesítménye meghaladja a 125 kilowattot, 170 lóerőt. A Magyarországon futó közel 3,1 millió darab személygépkocsi közül a motorteljesítmény alapján 73 ezer, azaz az állomány 2,4 százaléka esik ez alá az adó alá.

Tavaly a forgalomba helyezett új személygépkocsik 5 százaléka, 3200 darab lesz alanya ennek az adónak. 2009-ben 2500 darab 170 lóerős, vagy ennél nagyobb teljesítményű használt személygépkocsit helyeztek forgalomba.

Átlagszámokat véve az állami költségvetés adóbevétele összesen 2,5 és 4 milliárd forint körüli összeg lehet évente a gépkocsik vagyonadójából. A jogszabály az eredeti kilowatt adó korosítási mértékeit veszi figyelembe, vagyis az éves adó 300 és 120 forint között van kilowattonként.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!