Az uniós szemléletű hiány számbavételekor a szabályok szerint nemcsak a szűkebb értelemben vett államháztartást - minisztériumi és önkormányzati fenntartású intézményeket - kell figyelembe venni, hanem azokat a részben állami tulajdonú vállalatokat is, amelyek közfeladatot látnak el, működésüket az állam szabályozza és árbevételük több mint felét állami forrásokból kapják, olvasható a Napi Gazdaságban.
A MÁV feldarabolásával az állami kézben maradó MÁV-csoport több szempontból is megfelel az ESA (European System Accounts) előírásoknak, ezért várhatóan 2008 januárjától az államvasút is államháztartási körön belülre kerül. Így a társaság folyó hiánya 2008-ban növeli az áht ESA-hiányát, valamint az adóssága az államadósságot. A MÁV Zrt. államilag garantált adóssága az év elején meghaladta a 250 milliárd forintot, ami a GDP egy százaléka.
Annak ellenére, hogy a MÁV Cargo eladásából 80 milliárd forintot remél az állam, ami szintén az adósságállományt csökkentheti, a vasúttal kapcsolatos "számla" végösszege idén is mínuszt mutat. A cég ugyanis az idei költségvetésből 111 milliárd forintot kapott, és emellett (a Gysev-vel együtt) 102 milliárd forint állami támogatást is juttatnak a társaságnak, írja a Napi Gazdaság.