2p

Kína, az Egyesült Államokat megelőzve 13,64 millió eladott gépkocsival - tavaly először - a világ legnagyobb autópiacává vált - jelentették be 2009. évi végleges adatok alapján hétfőn Pekingben.

A kínai autógyártók szövetségének (CAAM) közlése szerint a tavalyi évben az eladások 46,15 százalékkal nőttek, a termelés 48,3 százalékkal emelkedett, s elérte a 13,79 millió darabot. A személyautó értékesítés 53,93 százalékkal nőtt, elérte a 10,33 millió darabot.

A legtöbb gépkocsit a Shanghai Volkswagen, a FAW Volkswagen és a Shanghai General Motors adta el, két kínai-német, illetve egy kínai-amerikai vegyesvállalat.

A CAAM helyettes vezetőjének nyilatkozata szerint a kínai piac bőséges tartalékokkal rendelkezik, még mindig kevés kínai családnak van saját tulajdonú autója. Az iparág - véleménye szerint - további gyors növekedésére lehet számítani, már csak azért is, mert továbbra is a nemzetgazdaság egyik tartópillérének számít.

Kína 2010. január elsejétől némileg módosított korábbi ösztönző intézkedésein és 7,5 százalékos forgalmi adót vetett ki az 1,6 literes, illetve annál kisebb motorral rendelkező gépkocsikra, s az adó így 2,5 százalékponttal emelkedett a korábbi 5 százalékról. Ez azonban még mindig kevesebb, mint a fogyasztást ösztönző tavaly januári központi intézkedések bevezetése előtti 10 százalék.

A kínai államtanács idén is fenn kívánja tartani az autóipar élénkítését, köztük a gépkocsik cseréjének támogatásával. Vidéken például 5 ezer jüanig (135 ezer forint) terjedő támogatásra számíthatnak azok, akiknek új autójában 1,3 literes motornál kisebb van.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!