Menedzsmentfórum
A vállalati kultúra nem más, mint a cég értékrendje és amennyiben sikerül elérnünk, hogy alkalmazottaink sajátjuknak tekintsék ezeket, akkor nemcsak egységes külső arculatot alakíthatunk ki, de könnyebbé válik a belső együttműködés is.
A vállalati kultúra tartós preferenciák együttese, amelyet a szervezet valamennyi tagja elfogad, követ és a szerint cselekszik - nyilatkozota a Világgazdaságnak Bakacsi Gyula, a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem vezetési és szervezési tanszékének docense.
A vállalati kultúra ereje attól függ, hogy azt milyen széles kör fogadja el, mennyire meghatározó a döntések meghozatalában, s hogy az emberek mennyire tekintik sajátjuknak azt. Ez utóbbi szempontra különösen nagy hangsúlyt kell fektetni: az újonnan belépőket segíteni kell abban, hogy készek legyenek a cég értékeit elfogadni.
A vállalati kutúrát építeni kell, enélkül mindössze szabályról, normáról beszélhetünk, amelyet követhetnek ugyan munkatársaink, de nem érzik azt sajátjuknak. Folyamatos szóbeli kommunikáció, a kulcsemberek példamutatása, a kívánatos értékek tudatosítása mellett szükség van arra is, hogy az emberek megvitathassák az alapértékeket, mert csak így érhető el az azonosulás és építhető a kultúra. Az erős kommunikáció mellett az egyéni képzés, fejlesztés is könnyíti az azonosulást.
Ugyanakkor ne felejtsük el az erős kultúra önmagában nem garancia semmire. A sikerhez a megfelelő értékeket kell kiválasztani, s folyamatosan igazodni kell a világ változásához is.
Hazánk munkavállalói számára nem okoz problémát a beilleszkedés. Sokkal inkább a jó légkör, az erős közösség és a munkatársak - cég által is ösztönzött - segítőkészsége okoz kellemes meglepetést. Így a dolgozók lelkesen vesznek részt a különböző társadalmi felelősséget tudatosító programokban is - írta a Világgazdaság.