A becslések szerint a hazai reklámköltések egy év alatt 166,6 milliárdról 176,3 milliárd forintra növekedtek, azaz az előző évhez képest 5,8 százalékos emelkedés történt - mondta el keddi sajtótájékoztatóján dr. Skriba Judit, az MRSZ ügyvezető testületének a tagja. Az ügynökségek szerint ekkora piaci növekedésre tavaly nem került sor: ők öt százalék körülire becsülik a reklámtorta terebélyesedését.
A tavalyi évhez képest a legnagyobb változás a közterületi és az internetes szegmensben történt. Előbbinél a jelentős emelkedés a tavalyi év nagy eseményeihez, a foci vébéhez és a választáshoz köthető. A politikai hirdetésekből egyértelműen a közterület profitált leginkább, míg más szegmensekben Skriba Judit szerint a kivárás volt jellemző. Több kampányt például a választás utánra időzítettek a hirdetők.
A multiknál már bevett az internetes reklám
Az internettel a hirdetők még mindig csak ismerkednek. Ez és a tavalyi alulbecslés az oka annak, hogy a reklámköltések növekedése itt volt a legmagasabb, mintegy ötvenkilenc százalékos. Novák Péter, az MRSZ internet tagozatának elnöke szerint ez a tendencia a következő években le fog lassulni, de 2010-re még így is azt jósolja, hogy a harmadik legerősebb médium lesz a világháló.
A multinacionális cégek erőteljes nyomása az internet használata érdekében nagyot lendített a tavalyi év eredményein, s a piaci konszolidáció is hozzájárult a költések növekedéséhez- magyarázta lapunknak Novák Péter. Az idei első negyedév nem indult túl jól, és a piac több szereplője is panaszkodott a hirdetési bevételek visszaesésére éves viszonylatban. Az elnök szerint ennek ellenére nincs ok az aggodalomra.
A szakértő úgy véli, az idei év a kis- és középvállalatok reklámbüdzséjét fogja az internet irányába terelni. A megszorítások miatt ennek a szegmensnek lesz leginkább szüksége arra, hogy jól mérhető legyen, mire költi reklámforintjait.
Nagy jövő előtt az iwiw és társai
Novák Péter az élménydúsabb márkakommunikáció és a keresőmarketing robbanásszerű elterjedését prognosztizálta. Nagy jövőt jósol az iwiw-szerű alkalmazásoknak is, amelyek reklámozásban betöltött szerepe egyre inkább nőni fog.
Dr. Skriba Judit elmondta: ősztől a becslés módszertanán változtatni fognak, mivel egyre több területet szeretnének beemelni a számításokba. Idén szerepeltették először a direktmarketing-piac adatait is, ami jelentősen átrendezi a reklámtortát: 28,7 milliárdos forgalmával a harmadik helyet vívta ki magának a televízió és a sajtó után.
Érdekessége a tavalyi évi eredményeknek, hogy a hazai reklámköltési adatok több területen is eltérnek a világtrendtől. Míg nálunk a dobogó legfelső fokán csökkenő aránnyal ugyan, de a televízió áll (40,8 százalék), addig világviszonylatban a sajtó vezet (42 százalék), s a harmadik helyet (8,3 százalék) a rádió vívta ki magának. Utóbbi itthon csak negyedikként (5,7 százalék) követi a közterületet.
Istvánko Viktória