Az IDC nemzetközi gazdaságkutató és piacelemző cég 2006-os évre vonatkozó előzetes adatai szerint a magyarországi össz-nyomtatópiac mintegy 20 százalékkal csökkent. 2006-ban a teljes nyomtatópiac 290 ezer darabról 235 ezerre esett vissza 2005-höz képest. Az IDC korábban jelentős növekedést prognosztizált a szektorban minden kategóriában, különösen a színes nyomtatók terén.
Az olcsót keresik idén
A kedvezőtlen piaci környezet ellenére a japán OKI hazai leányvállalata a 11-20 lap/perc színes lézer nyomtató (CLC) kategóriában duplájára növelte eladásait az elmúlt évben, amellyel ebben a szegmensben piacvezetővé vált - derül ki a cég sajtóközleményéből.
A tavalyi év gazdasági hatásaival indokolta a jelentős mértékű általános visszaesést a nyomtatási piacon Barlavits Péter az OKI Systems Magyarország Kft. kereskedelmi és marketing igazgatója. Ennek köszönhetően ugyanis az informatikai piac lelassult, a források szűkösebbé váltak és a kkv-szektor is tovább koncentrálódott.
Az OKI eredményességét a klasszikus értékesítési csatornák és a két lépcsős disztribúciós modell fenntartásával, illetve új marketingkommunikációs modell bevezetésével magyarázta.
A cég szerint 2007 az informatikai piac további csökkenéséről fog szólni, mely a hardver és szoftver területeket egyaránt érinti. A csökkenő vásárlóerő a belépő szintű, igen olcsó - 15 000 forint körüli - mono készülékek iránt növelheti meg a keresletet. A hazai nyomtatópiac mintegy 60 százalékát egyelőre még az alacsony (hozzávetőlegesen 15-20 ezer forintos) áron kínált lézer és tintasugaras készülékek adják - áll a sajtóközleményben.
Barlavits Péter az utolsó negyedévben számít komolyabb áttörésre, amikor elérhetővé válnak majd azok az EU-s források, amelyek kihathatnak az infrastrukturális fejlesztésekre. 2008-tól permanens növekedést vár a cég, hiszen az Új Magyarország Nemzeti Fejlesztési Terv számos olyan beruházást tartalmaz, amelyek részeként informatikai jellegű fejlesztésekre is szükség lesz.
Második hely a nyomtatási piacon
Az OKI 1443 darab 11-20 lap/perc színes lézer nyomtató (CLC) készüléket adott el tavaly. A termék iránt 2006-ban közel 12 százalékkal csökkent a kereslet, holott az IDC korábban mintegy 30 százalékos bővülést vetített elő.
Az elektrosztatikus nyomtatók kategóriájában a 7 százalékos visszaesés ellenére a vállalat 26 százalékkal növelte piaci részesedését. A lézer szegmensen belül az ML kategóriában (mono lézer) 12 és fél százalékkal tudott bővülni. Összességében az OKI 2006-ban 89 százalékkal növelte meg eladásait, amellyel második helyet tudhatja magáénak a hazai teljes színes nyomtató piacon.
Menedzsment Fórum