3p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár júliusban mind a gazdasági miniszter, mind a MÁV Start vezetése ígéretet tett arra, hogy a jövőben az eddigieknél nagyobb lesz a tisztaság a vonatokon, és ennek érdekében a korábbinál szigorúbb előírásokat vezettek be a takarító cégeknél, az mfor.hu olvasóinak többsége azóta sem tapasztalt pozitív változást ezen a téren.

Lapunk szavazásán a válaszadók több mint fele (52 százalék) úgy vélekedett, hogy a MÁV szerelvényei "ugyanolyan koszosak, mint régen."

Kevesen látnak fejlődést

Pozitív változást mindössze minden ötödik olvasó tapasztalt: 16 százalékuk szerint a MÁV Start júliusi elindulása óta "némileg kisebb a kosz" a vonatokon, s csupán négy százalékuk vélekedett úgy, hogy most "sokkal tisztábbak a szerelvények", mint korábban.

A csaknem négy hétig futó szavazásra összesen mintegy négyezer voks érkezett. Érdekesség, hogy az olvasók csaknem harmada (28 százalék) összehasonlítási alap híján nem tudott választ adni a vonatokon személyesen megtapasztalt állapotokat firtató kérdésünkre: ennyien jelölték be ugyanis a vasúttársaság számára nem túl hízelgő "eddig sem utaztam a MÁV-val" választ.

Mint ismert, a MÁV önállósult személyszállítási üzletága, a MÁV Start Zrt. július elején kezdte meg működését. Az akkor rendezett sajtótájékoztatón Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter többek között a szolgáltatások színvonalának javulását várta az új társaságtól.

Akkor úgy nyilatkozott: reményei szerint a fejlődést július elsejétől az utas is észre fogja venni, így például mind kívül, mind belül az eddiginél tisztábbak lesznek a vonatok.

Júniusban szigorítottak

A tisztaság terén egyébként a MÁV Start vezetése is lassú, de érezhető változást ígért. Ennek érdekében június elejétől a korábbinál szigorúbb előírásokat és ellenőrzést vezettek be a takarítást végző cégeknél. Húsz százalékkal nőtt például az elvégzendő feladatok száma: a takarító cégek kiemelten figyelnek a WC-k, a kilincsek, a fogantyúk, az ülések, a belső ablakfelületek és a csomagtartók tisztántartására - valamint arra is, hogy a mellékhelyiségekből ne fogyjon ki se a víz, se az egészségügyi papír. A cég egyes szerelvényeken utazó takarítókat is alkalmaz, akik azonnal el tudják hárítani "a hirtelen jött bajt".

A MÁV Start emellett újításként mintavételes eljárást alkalmaz a tisztítási feladatok ellenőrzésére: ha a minőség nem megfelelő, akkor a takarító céggel szemben szankciókat alkalmaznak, azaz utóbbi anyagilag is rosszul jár az esetleges hanyag munka miatt.

Nagytakarítás kéthetente

A jelenlegi rendszer szerint minden vonat legalább kéthetente átesik egy nagytakarításon (igaz, mivel kevés a szerelvény, előfordulhatnak csúszások) - ilyenkor a kocsit a padlótól a mennyezetig kitisztítják, beleértve a belső ablakfelületeket is; az oldalfalakat fertőtlenítik, a textilbevonatú üléseket pedig vegyszeresen kezelik.

A személyszállító vonatok külső mosására heti rendszerességgel kerül sor, a szerelvényfordulókban pedig naponta takarítják a járműveket.

Utóbbi egy napi nagytisztítást, valamint - minimum negyven perces tartózkodási időnél - egy kistisztítást, illetve - húsz és negyven perc közötti tartózkodási idő esetén - egy utántisztítást jelent.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!