4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Selejtérett vagy túlfuttatott a BKV buszainak hetvenöt százaléka, tudta meg az mfor.hu. A cég felújítás helyett inkább vásárolna, erre azonban legkorábban csak 2011-ben kaphat pénzt a fővárostól. Addig marad a toldozgatás-foldozgatás - idén mintegy ötven "gyógyítható beteg" kap még egy utolsó esélyt.

Siralmas állapotban van a BKV buszainak jelentős része, derül ki a közlekedési cég mfor.hu számára elküldött statisztikáiból.

Az állományban lévő 1377 busz 69 százaléka (949 darab) selejtérett, öt százaléka (66 darab) pedig túlfuttatott. Nagy részük - költségtakarékossági okokból - nem kapta meg az élettartam meghosszabbításához szükséges nagyjavításokat, valamint nem teljesíti az akadálymentesség kritériumát és a legújabb környezetvédelmi előírásokat.

Elfáradtak az Ikarusok

Leginkább az átlagban már több mint húsz éves, Ikarus 200-as családba tartozó buszokkal van baj, amelyek mintegy felét adják a BKV buszparkjának, de lassan eljár az idő a mintegy ötszáz darab, 400-as családba tartozó jármű felett is, amelyek átlagéletkora meghaladja a 14 évet.

Az elöregedett Ikarusok arányát tekintve a 2004 és 2006 között átlagban 65-70 millió forintért vásárolt 150 új Volvo csupán enyhe vérfrissítést jelent, és az idén ősszel üzembe helyezett, átlagban kilenc éves, 32 darab belga Van Hool sem forradalmasítja a budapesti buszközlekedést.


Kocsis lízingelne

A BKV a megváltást a már elkészült "1000 busz koncepció"-tól várja, amely ezer darab autóbusz rövidtávú beszerzésének lehetőségét elemzi különböző forgatókönyvek szerint. A programot - amelynek alapjait Kocsis István vezérigazgató már 2009 februárban a Főpolgármesteri Kabinet elé terjesztette - a cég saját bevallása szerint azonnal indítani tudja, amint lesz rá pénze.

Ezer új busz vásárlására biztosan nem lesz - ez "cirka 100 milliárd forintba kerülne; ennyi a láthatáron sincs", fogalmazott Kocsis István a Vasárnapi Híreknek adott interjúban idén január végén. A vezérigazgató ehelyett a lízinget preferálná -  két év alatt négy ütemben 250-250 buszt szerezne be ilyen módon. Ez ezer buszra vetítve évi 10-12 milliárd forintos költséggel járna  - igaz, Kocsis szerint jelenleg még erre sincs fedezet.

18 milliárd buszcserére 2011-től?

Azt nehéz megjósolni, lesz-e egyáltalán, és ha igen, mikor. A vállalat jelentősebb beszerzést önerőből nem képes finanszírozni - tehát az államnál és/vagy a tulajdonos fővárosi önkormányzatnál kell kuncsorognia. Utóbbiak tavaly decemberben segítséget ígértek - Demszky Gábor szerint a kormány és a főváros között tavaly decemberben létrejött megállapodásnak köszönhetően 2011-től 18 milliárd, az azt követő években pedig 20 milliárd forintot fordítanak a buszok cseréjére. 

Az mfor.hu arra vonatkozó kérdésére, valóban tartalmaz-e ilyen ígéretet a megállapodás, a BKV annyit közölt: az ügyben született szándéknyilatkozat 2011-re vonatkozóan azt rögzíti, hogy a főváros saját költségvetéséből 10 milliárd forint tőkepótló támogatást ad, illetve további 10 milliárd forint működési támogatást biztosít. A tervezettel kapcsolatos egyeztetések zajlanak, jogi érvényű megállapodás aláírása március közepére várható.

A cég egyúttal kiemeli: "ezek a források nem kizárólag autóbusz beszerzésre vagy felújításra fordítandóak, mivel számos egyéb műszaki és működési problémát is ennek terhére kell megoldani".

Nincs új tender 

Azt a BKV egyébként kérdésünkre is világossá tette, hogy "kisebb arányú járműfelújítást és nagyarányú járműbeszerzést" tart eredményes stratégiának. Utóbbira vonatkozó tenderkiírás jelenleg nincs, előbbire pedig 778 millió forintot jut majd idén a műszaki fejlesztésekre és felújításokra szánt 10 milliárd forintból. Ez mintegy tíz százalékkal több mint tavaly, amikor  702,8 millió forintból 44 autóbuszt újíttatott fel a vállalat.

Ha az akkori átlagárral számolunk, akkor idén is maximum 50 busz helyrepofozására lesz pénz, ami az egész buszpark tragikus állapotát tekintve nem több enyhe kozmetikázásnál.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!