Siralmas állapotban van a BKV buszainak jelentős része, derül ki a közlekedési cég mfor.hu számára elküldött statisztikáiból.
Az állományban lévő 1377 busz 69 százaléka (949 darab) selejtérett, öt százaléka (66 darab) pedig túlfuttatott. Nagy részük - költségtakarékossági okokból - nem kapta meg az élettartam meghosszabbításához szükséges nagyjavításokat, valamint nem teljesíti az akadálymentesség kritériumát és a legújabb környezetvédelmi előírásokat.
Elfáradtak az Ikarusok
Leginkább az átlagban már több mint húsz éves, Ikarus 200-as családba tartozó buszokkal van baj, amelyek mintegy felét adják a BKV buszparkjának, de lassan eljár az idő a mintegy ötszáz darab, 400-as családba tartozó jármű felett is, amelyek átlagéletkora meghaladja a 14 évet.
Az elöregedett Ikarusok arányát tekintve a 2004 és 2006 között átlagban 65-70 millió forintért vásárolt 150 új Volvo csupán enyhe vérfrissítést jelent, és az idén ősszel üzembe helyezett, átlagban kilenc éves, 32 darab belga Van Hool sem forradalmasítja a budapesti buszközlekedést.
Kocsis lízingelne
A BKV a megváltást a már elkészült "1000 busz koncepció"-tól várja, amely ezer darab autóbusz rövidtávú beszerzésének lehetőségét elemzi különböző forgatókönyvek szerint. A programot - amelynek alapjait Kocsis István vezérigazgató már 2009 februárban a Főpolgármesteri Kabinet elé terjesztette - a cég saját bevallása szerint azonnal indítani tudja, amint lesz rá pénze.
Ezer új busz vásárlására biztosan nem lesz - ez "cirka 100 milliárd forintba kerülne; ennyi a láthatáron sincs", fogalmazott Kocsis István a Vasárnapi Híreknek adott interjúban idén január végén. A vezérigazgató ehelyett a lízinget preferálná - két év alatt négy ütemben 250-250 buszt szerezne be ilyen módon. Ez ezer buszra vetítve évi 10-12 milliárd forintos költséggel járna - igaz, Kocsis szerint jelenleg még erre sincs fedezet.
18 milliárd buszcserére 2011-től?
Azt nehéz megjósolni, lesz-e egyáltalán, és ha igen, mikor. A vállalat jelentősebb beszerzést önerőből nem képes finanszírozni - tehát az államnál és/vagy a tulajdonos fővárosi önkormányzatnál kell kuncsorognia. Utóbbiak tavaly decemberben segítséget ígértek - Demszky Gábor szerint a kormány és a főváros között tavaly decemberben létrejött megállapodásnak köszönhetően 2011-től 18 milliárd, az azt követő években pedig 20 milliárd forintot fordítanak a buszok cseréjére.
Az mfor.hu arra vonatkozó kérdésére, valóban tartalmaz-e ilyen ígéretet a megállapodás, a BKV annyit közölt: az ügyben született szándéknyilatkozat 2011-re vonatkozóan azt rögzíti, hogy a főváros saját költségvetéséből 10 milliárd forint tőkepótló támogatást ad, illetve további 10 milliárd forint működési támogatást biztosít. A tervezettel kapcsolatos egyeztetések zajlanak, jogi érvényű megállapodás aláírása március közepére várható.
A cég egyúttal kiemeli: "ezek a források nem kizárólag autóbusz beszerzésre vagy felújításra fordítandóak, mivel számos egyéb műszaki és működési problémát is ennek terhére kell megoldani".
Nincs új tender
Azt a BKV egyébként kérdésünkre is világossá tette, hogy "kisebb arányú járműfelújítást és nagyarányú járműbeszerzést" tart eredményes stratégiának. Utóbbira vonatkozó tenderkiírás jelenleg nincs, előbbire pedig 778 millió forintot jut majd idén a műszaki fejlesztésekre és felújításokra szánt 10 milliárd forintból. Ez mintegy tíz százalékkal több mint tavaly, amikor 702,8 millió forintból 44 autóbuszt újíttatott fel a vállalat.
Ha az akkori átlagárral számolunk, akkor idén is maximum 50 busz helyrepofozására lesz pénz, ami az egész buszpark tragikus állapotát tekintve nem több enyhe kozmetikázásnál.
Wéber Balázs