A BKV Zrt. kedd délelőtti sajtóközleménye szerint az orosz Metrovagonmash komolyan vette az intézkedéseiket, és mára megtalálta, és ki is javította a felújított metrószerelvények hibáját.
"A felújított szerelvényekkel kapcsolatos helyzet azonnali javítása érdekében a múlt héten a BKV Zrt. azonnali hatállyal Magyarországra kérte a gyártó Metrowagonmash Nyrt.-t tulajdonló Transmash Holding vezetését, valamint a tervezésben résztvevő vezető szakembereket. Az orosz mérnökök a BKV Zrt. követelésének megfelelően a hétvégén megtalálták és elhárították a felújított szerelvény rendszeres meghibásodásának kiváltó okát"
- írják. A múlt hét végén a BKV Zrt. a sorozatosan jelentkező meghibásodások, valamint a szerelvények szállításában tapasztalt késedelem miatt a legsúlyosabb szankciókat helyezte kilátásba a Metrowagonmash-sal szemben, és követelte a helyzet azonnali megoldását.
A BKV szerint ugyan a hibák nem veszéllyeztették az utasbiztonságot, de az orosz fél komolyan vette az intézkedéseket. A hétvégén Budapestre érkezett a főkonstruktor, illetve a jármű főmérnöke; velük együtt a több mint 20 mérnökből és szakemberekből álló szakértői csoport azonnal megkezdte a felújított szerelvények átvizsgálását. A kiváltó okot a szerelvények egyik alkatrészének, az optikai csatoló elemnek hibájában találták meg, ezt a közlemény szerint azonnal ki is javították. Az eset kapcsán a teljes flotta átvizsgálását is végrehajtják.
Ha minden az elvártaknak megfelelően alakul, akkor jövő héten megkezdődhet a szerelvények fokozatos, újbóli üzembe állítása.
A borzalmas hibasorozat már a közlekedési cégnél is kiverte a biztosítékot, és a közlemény azt ígéri, hogy minden szerződésben foglalt jogukkal élni fognak a Metrowagonmash-sal szemben. A rendszeres meghibásodások miatt hibás teljesítési kötbért, illetve kárátalányt, a késedelmes szállítás miatt pedig késedelmi kötbért érvényesítenek az orosz féllel szemben. Az első ilyen kötbérkövetelést már be is nyújtották.
A BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Bolla Tibor közben kedd reggel az M1-en azt nyilatkozta, hogy a szerződésben kikötötték, hogy a szerelvények hány százaléka lehet rossz egyszerre, és ezt a számot az orosz fél elérte. Ilyenkor, vagy ha késnek a szerelvények leszállításával - és sok más esetben - automatikusan "kötbérklauzula van", és ennek az összege most ért el egy olyan nagyságrendet, hogy értesítették az orosz felet. Az orosz cég a mai nappal is kötbérkötelembe esik, hiszen nem tudnak közlekedni a szerelvények.
Bolla úgy folytatta: bár jelenleg úgy tűnik, hogy négy-hat hetet csúszik a felújított szerelvények érkezése, az összes, 227 kocsit jövő nyárra kell leszállítania a cégnek. A gyártókapacitásáról azt mondta: az orosz metró többet rendel a Metrovagonmastól egy évben, mint a BKV az elmúlt tíz évben, tehát jövő nyárig az oroszok a mostani lemaradást be fogják tudni hozni.
via MTI