Az autóipari beszállítók, autóalkatrész-gyártók piacának változásai különösen az alacsony tőkeellátottságú közepes vállalkozásokat érintik érzékenyen. „Ezek a vállalkozások nehezen tudnak alkalmazkodni a piac változó feltételeihez, mert nincs megfelelő pénzügyi hátterük, hogy megtegyék a szükséges lépéseket” – magyarázza Vanek Balázs, az Atradius magyarországi fióktelepének vezetője.
„Azoknak a cégeknek, amelyek magántőkére támaszkodnak, még magasabb kockázattal kell szembenézniük a jelzáloghitel-krízis miatt. Jelenleg nehéz forrásokhoz jutni pénzügyi területen” - tette hozzá.
Vanek Balázs szerint azért nagyon érzékeny terület ez, mert az autóalkatrész-gyártó cégek szektora Magyarországon korábban teljesen rizikómentes volt. A változás a piacon igen komplex. Az emelkedő energia- és alapanyagárak a leginkább energiaigényes fémfeldolgozó cégek költségeit növelik legnagyobb mértékben, áll a társaság közleményében.
Ezenkívül az autógyárak csökkenő eladási rátája és profitcsökkenése természetesen hatással van a beszállítók teljesítményére is. Ráadásul az olaj árának növekedése miatt a fogyasztók mostanában elhalasztják a tervezett autóvásárlásokat.
A piac másik jellemzője - amely visszavetheti a beszállítók bevételeit - az a tendencia, miszerint az autógyártók nem szervezik ki a gyártást, legalábbis annak egy részét, vagyis maguk gyártják az alkatrészeket. Ha ez a trend megerősödik, vagy továbbgyűrűzik, az alkatrészgyártó szektor összesített bevétele ennek megfelelően csökkenni fog.