3p

Az elmúlt egy hétben hullámvasúton érezhették magukat a General Motors részvényesei, a legnagyobb amerikai autógyár papírjainek értéke 54 év után először esett 10 dollár alá a tőzsdén. Ennek köszönhetően most nem is a vártnál jobb eladási adatok álltak a középpontban, hanem az, hogy a vállalat kifogyhat a pénzből - írja az msnbc.com.

Az utóbbi napokban John Murphy, a Merrill Lynch elemzője keserítette tovább a befektetőket, amikor kijelentette, hogy a cég készpénztartalékai egyre gyorsabban apadnak, ezért nem elképzelhetetlen, hogy csődöt jelent a vállalat.

A teljes amerikai autóipari szektor szenved már hónapok óta, az emelkedő üzemanyagárak miatt egyre kevesebb járművet értékesítenek. Sok gyártó próbált már áttérni az utóbbi időben az alacsonyabb fogyasztású autók gyártására, így akarják fenntartani a keresletet.

Az autóipari elemzők jelentős része szkeptikus a General Motors jövőjével kapcsolatban, többen gondolják úgy, hogy csak idő kérdése, mikor kell csődöt jelenteni a vállalatnak. Ugyanakkor rövid távon kevesen tartják elképzelhetőnek, hogy gondjai lennének a cégnek, a csőd csak akkor lehet reális esély, ha még sokáig fennmaradnak a mostani nehéz körülmények.

"Rövid távon a csőd nem reális lehetőség" - erősítette meg Jesse Toprak, az Edmunds.com oldal autópiaci szakembere. "Ahhoz, hogy valóban csődről beszélhessünk, a mosatninál is erősebb visszaesés kéne a nagyfogyasztású autók piacán. Egyelőre azonban nem tudjuk, hogy a General Motors hogy reagálna egy ilyen helyzetre, elképzelhető, hogy alkalmazkodni tudna hozzá, és átállna alacsonyabb fogyasztású autók gyártására. Mindez csak a következő két-három évben dőlhet majd el." - tette hozzá az elemző.

Más szakértők is azt erősítették meg, hogy rövidtávon nem fenyegeti csőd a General Motors-t, elegendő készpénze van a cégnek, hogy az év végéig termeljen, vagy akár tovább is. Az elemzők a Toyotát hozták fel példaként, mely jól alkalmazkodott a magas benzinárhoz, átállt az alacsonyabb fogyasztású autók gyártására. "A júniusi eladási adatok érdekes képet festettek: a GM 20 ezerrel több autót adott el, mint gondoltuk, a Tpypta pedig 20 ezerrel kavesebbet. Ez is azt jelzi, hogy senki nem immunis a visszaesés ellen, minden cég nehéz helyzetben van" - tette hozzá Jesse Toprak.
 
Az elemző azt is leszögezte, hogy szerinte a GM jó úton jár, hogy átvészelje a válságot, a gyártó két legújabb modellje a vártnál népszerűbb. Ezért szerinte nem reális veszély a csőd.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!