A főbb balatoni szervezetek közös rendezvényén Kovács Miklós, az önkormányzati tárca turisztikai szakállamtitkára egy nemzetközi turisztikai szervezet közgyűlésén elhangzottakról beszámolva kifejtette, a különböző országokban a válság miatt júliusig átlagosan 7 százalékkal csökkent a vendégéjszakák száma. A visszaesés nagyságrendje csak Európát tekintve meghaladta a 8 százalékot, míg csak Közép- és Kelet-Európát nézve a 11 százalékot.
Ehhez képest a magyarországi adatok kedvezőbben alakultak, főként a Balatonnál, ahol a belföldi turizmusnak köszönhetően még kisebbek voltak a veszteségek. A szakállamtitkár hangsúlyozta, a válságnak még nincs vége, a szakértők becslése szerint még a következő év is hoz pár százalékos visszaesést az idegenforgalomban, és csak 2011-től lehet számítani újra a mutatók növekedésére.
Rosta Sándor, a BRIB elnöke szólt arról, hogy a csökkenő vendégforgalom ellenére 1,3 százalékkal nőtt, és meghaladta a 16,6 milliárd forintot a kereskedelmi szálláshelyek bevétele a Balatonnál. Az üdülőrégió 72 ezer kereskedelmi, és 131 ezer magánszálláshely kapacitással rendelkezik. Ez utóbbiak színvonala, népszerűsége és forgalma pár százalékkal nőtt az utóbbi években, amiről ha teljes körű adatszolgáltatás lenne, valószínű még kedvezőbb képet mutatna a balatoni turizmus alakulása - mondta a szakember.
Ma már az üdülőrégió vendégkörének 80 százaléka magyar, akiknek jelentős hányada fizetett eddig üdülési csekkel a szolgáltatásokért. Az üdülési csekk nélkül a térség turizmusa összeroppanna, számos fogadóhely tönkremenne - hangsúlyozta Rosta Sándor. Beszámolója szerint csökken ugyan, de még mindig meghatározó a német vendégek száma a magyar tengernél. A legfontosabb küldő országok között van Ausztria, Csehország, Dánia, Hollandia és Szlovákia. A vendégéjszakák tekintetében Siófok, utána Hévíz, Balatonfüred, majd Zalakaros áll az élen az üdülőövezetben. A legnagyobb vendégforgalmat bonyolító városok listája is hasonlóan alakult, azzal a különbséggel, hogy ez utóbbit Hévíz vezeti, és Siófok a második.
A rendezvényen Dani Barbara, a Balatoni Regionális Marketing Igazgatóság vezetője beszámolt a Balaton népszerűségét növelő idei marketing tevékenységéről. Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke arról beszélt, hogy a jövőben a nemzetgazdaságon belül növekedni fog a turizmus szerepe. Magyarország számára az idegenforgalom már most nagyobb potenciállal bír, mint amivel az ország - élén a turisztikai szakértőkkel - élni tud, ezért még sok a teendő. A politikus üdvözölte a "Virágos Balatonért" környezetszépítő versenyt, amely mozgalom megfogalmazása szerint etalon a világörökségi rangra törekvő Balaton-régió egésze számára.
A főbb balatoni szerveztek által az idén hatodik alkalommal meghirdetett verseny eredményét Pókos Katalin marketingmenedzser hirdette ki. Eszerint "A legvirágosabb kereskedelmi szálláshely" címet a gyenesdiási Wellness Hotel Katalin, "A legvirágosabb kemping" címet a Balatontourist Zrt. balatonalmádi Yacht Kempingje, "A legvirágosabb kikötő címet a Balatoni Hajózási Zrt. balatonföldvári kikötője, "A legvirágosabb strand" címet pedig az Alsóörsi Községi Strand nyerte el.
MTI/Menedzsment Fórum