Mintegy húsz százalékos utasszám-növekedést regisztrált idén április-májusban a British Airways (BA) budapesti járatain az egy évvel korábbi időszakhoz képest, mondta el az mfor.hu kérdésére egy keddi háttérbeszélgetésen David B. Rousham.
Lenyomták az árakat
A BA területi kereskedelmi igazgatója egyúttal hozzátette: a bevételek növekedése ennél kisebb volt, hiszen éppen az átlagos jegyárak csökkentésével tudtak további utasokat magukhoz csábítani.
Ami az elmúlt időszak eredményeit illeti, Rousham kérdésünkre annyit árult el, hogy a 2007. március 31-vel zárult üzleti évben a cég a London-Budapest, Budapest-London útvonalon összesen 200 ezer utast szállított. Ezen belül a budapesti kirendeltség 60-70 ezer jegyet értékesített.
A BA menedzsere idén a napi három Budapest-London járat közül a reggeliben látja a legnagyobb növekedési potenciált, így azon a járaton fognak a jövőben esetleg a jelenleginél nagyobb gépeket bevetni. A korábban megszüntetett negyedik járat újraindítását jelenleg még fontolgatják, erre legkorábban 2008 nyarán kerülhet sor.
Már majdnem telített a magyar piac
A Közép- és Kelet-Európáért, valamint Észak-Afrikáért is felelős menedzser szerint a magyar légiközlekedési piacban még van növekedési lehetőség, mégha az már nem is bővül olyan mértékben, mint a korábbi években.
A térség több országában, például Csehországban is telítettebb a piac a hazainál, tehát azért vannak még kiaknázatlan lehetőségek. Ide tartozik például a Budapestről az angol fővárosba utazó üzletemberek számának bővülése: az ő elcsábításuk érdekében a társaság 2007 végére a hazai kkv-k számára is külön csomagot állít majd össze.
Ezzel együtt a magyar piac Rousham szerint is közel van a telítettséghez, az árakat pedig nem lehet tovább csökkenteni, mivel az már a gazdaságos működést veszélyeztetné.
Lefelé nyitottak
A BA-nél az elmúlt években végbement komoly árcsökkentést egyébként - többek között - az motiválta, hogy a korlátozott anyagi lehetőségekkel rendelkező rétegek is számításba vegyék utazásaik előtt a céget.
A légitársaság tehát nyitott a kevésbé tehetős utasok felé, egyúttal azonban megtartotta magának a "piac krémjét" is. A budapesti járatokon egyébként az utasok nyolcvan százaléka turista, húsz százalékuk pedig üzleti céllal kel útra.
A Ryanair ferihegyi megjelenésével kapcsolatban az igazgató elmondta: nem aggódnak az ír fapados feltűnése miatt - már csak azért sem, mivel az eddig csupán vidéki célpontokat (Nottingham, Bristol) jelentett be Budapestről.
Ezzel szemben a magyar fapados piacot uraló két diszkont-légitársaságot, a WizzAirt és a SkyEurope-t középtávon igencsak megszorongathatja majd a vélhetően Ferihegyen is gyorsan terjeszkedő Ryanair, tette hozzá a menedzser.
Agresszíven terjeszkednénekEnnél lényegesen nagyobb mértékben érinti a BA-t az Európai Unió és az Egyesült Államok által idén tavasszal megkötött Open Sky-megállapodás, amely értelmében 2008 márciusától minden uniós légitársaság indíthat majd járatokat az USA-ba - bármely tagország repülőteréről.
A BA élni kíván a lehetőséggel, és azt fontolgatja, hogy 11 európai városból kínál majd közvetlen - Londont nem érintő - járatokat az USA-ba, árulta el Rousham, részletekbe azonban nem bocsátkozott.
W. B.Menedzsment Fórum