3p

A hálózati gazdaság vállalati környezetének kérdéseire és dinamikai hatásaira elsősorban stratégiai választ célszerű adniuk a felsővezetői teameknek. Általánosítható stratégiai szintű reagálásnak azt tekintjük, hogy az adott vállalat miként tud olyan erőforrásokra szert tenni, amely lassítja iparágának üzleti ciklusát, és általa fenntartható versenyelőnyt képes szerezni. Megmutatjuk azt, hogy praktikus szempontokból az e-business stratégia megvalósítása üzleti és működési modelleken keresztül történik.

A kereskedési modell

A kereskedési modell (merchant model) a klasszikus áru vagy szolgáltatás nagy- vagy kiskereskedőjének internetes megfelelője, ide kapcsolódik az angol e-tailer kifejezés is. Néhány esetben, maga a termék vagy szolgáltatás internet specifikus és nem is rendelkezik hagyományos értékesítési csatornával. Három tipikus formáját tekintjük át:

  • virtuális kereskedő,

  • "click and mortar" kereskedő,


A virtuális kereskedő (virtual merchant) olyan kereskedő, aki kizárólag az interneten üzletel - termékei akár hagyományosak, akár internet-specifikusak (ez utóbbiak a tiszta e-tailerek). Az értékesítés történhet mind listaáron, mind aukciókon keresztül. Az értékesített "termék" lehet fizikai termék vagy szolgáltatás is.

A clicks and mortar kereskedő modellje a hagyományos és a virtuális kereskedő ötvözése, amikor a hagyományos vállalatok értékesítési csatornájukat internetes kereskedelemmel egészítik ki. Ez magában hordozza az ún. (értékesítési) csatornakonfliktus veszélyét, a modell ügyes alkalmazása révén azonban - ha a vállalatnak sikerül az internetet jól beilleszteni a stratégiába - jelentősen növelhető a forgalom (például Gap, Lands End, Barnes & Noble).

A gyártói (közvetlenül a gyártótól) modell

A gyártói modell az internet azon képességére alapoz, amely azt teszi lehetővé, hogy a gyártók közvetlenül kapcsolatba lépjenek a fogyasztókkal, így rövidítve le az elosztási (disztribúciós) láncot, részben kiiktatva a nagy- és kiskereskedőket (dezintermediáció). A közvetlenül a gyártótól modell alapulhat hatékonyságon (költség megtakarítások), az ügyfelek jobb kiszolgálásán, illetve a fogyasztói elvárások, igények jobb megértésén. Romlandó árúk esetén kifejezetten hasznos lehet az elosztási hálózat rövidebbé tétele. Példa erre a virágokat termelő és küldő Flowerbud. A modell azonban ugyancsak magában hordozza a hagyományos és az új értékesítési (elosztási) csatornák közötti csatornakonfliktust veszélyét (pl. Levis.com, amely saját kiskereskedelmi hálózatának nyomására megszüntette az oldalain az online értékesítést). Mára már bebizonyosodott, hogy az offline és online csatornák békésen egymás mellett tudnak élni, sőt szinergikus hatások is érvényesülnek.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!