Molnár Gabriella hozzáfűzte: a MUISZ szövetségként nem perelheti a bankokat, de a bankkártyás fizetésekről szóló vita miatt minden bizonnyal lesznek olyan irodák, amelyek ha kell, bíróságra viszik az ügyet.
Az ügy előzménye, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) kedden érdemi vizsgálat nélkül utasította el a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) kérelmét, a felügyelet szerint ugyanis nincs hatásköre a Malév-jegyek árának visszafizetésével kapcsolatos, a bankok és az utazási vállalkozások közötti vitában.
A PSZÁF honlapján megjelent keddi tájékoztatás szerint a múlt héten benyújtott kérelmében a MUISZ azt közölte: a Malév leállása miatt a bankok az ügyfelek kérésére visszafizetik a bankkártyával vett repülőjegyek árát. Ezt követően a bankok azokat az összegeket, amelyeket az ügyfelek utazási irodában, vagy utazási iroda által működtetett online rendszerben fizettek ki, ráterhelik azokra az utazási vállalkozókra, amelyeknél az ügyfél a viteldíját fizette.
A MUISZ szerint ez úgy történik, hogy a bankok az ügyfeleknek visszafizetett pénzt a kártyaelfogadó utazási vállalkozókat később, más kártyás fizetés alapján megillető összegekből levonják, azaz beszámítást hajtanak végre.
A Magyar Bankszövetség csütörtökön az MTI-vel tudatta: a Malév február 3-ai leállását követően a kártyakibocsátó magyarországi bankok - a nemzetközi kártyatársasági előírásoknak megfelelően - azonnal ügyfeleik rendelkezésére álltak, és tömegesen kezdték meg a bankkártyás fizetések kapcsán a repülőjegyek visszatérítését. A Malév által kiadott 750 ezer érvényes jegyből a legutóbbi statisztikák szerint mintegy 60 ezer jegyet vásároltak bankkártyával.
Sütő Ágnes, a bankszövetség kommunikációért felelős területi vezetője közölte: ez azt jelenti, hogy a nagyobb bankok több ezres nagyságrendben dolgozták, dolgozzák fel a jegyvisszatérítéseket, ami nagy adminisztrációs munkavégzéssel jár. Elmondta: a bankok a folyamatért semmiféle költséget nem számolnak fel az ügyfeleknek, akik a modern, kártyás fizetés előnyeként tapasztalhatják meg a pénzük visszafizetését. Több bank az előzetes jóváírást is vállalta, ami azt jelenti, hogy a nemzetközi visszaigénylési folyamat több hónapos várakozási idő helyett, az adatok feldolgozása után már néhány nappal jóváírták az igénylő kártyás ügyfelüknek a repülőjegy árát. Az ügy kezelésében a bankok és a Magyar Bankszövetség fogyasztóvédelmi hozzáállását a PSZÁF vezetése írásbeli elismeréssel illette.
Kifejtette: A repülőjegyek bankkártyás értékesítésének egy része utazási irodákon keresztül történt. Az utazási irodák a jegyértékesítéssel kapcsolatban azt az álláspontot képviselik, hogy a szolgáltatás nem teljesüléséért ők felelősséget nem viselnek - az ügynöki szerepvállalásból adódóan. Ugyanakkor a bankkártyás fizetésből eredően az adott utazási irodák és az érintett bankok között egy másik szerződéses jogviszony áll fenn. Az utazási irodáknak ügynöki szerződésük a Malévval van, a bankokkal pedig kártyaelfogadói szerződést kötöttek. Ez a nemzetközi kártyaelfogadói szerződés kötelezi az utazási irodákat, hogy a meg nem valósult szolgáltatások árát visszautalják, annak ellenére, hogy nem az adott utazási iroda a felelős a szolgáltatás meghiúsulásáért - emelte ki Sütő Ágnes.
MTI