3p

Soha nem látott magasságokba szökött Magyarországon a Fogyasztói Bizalom Index 2006 első három hónapjában. Honfitársaink többsége úgy gondolja, anyagi helyzete javulni fog az elkövetkezendő egy évben.

A GfK Hungária Piackutató Intézet 2004 tavasza óta végzi hazánkban a Fogyasztói Bizalom Index (FBI) felmérést. A komplex FBI összegzi a háztartások tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási hajlandóságát, jelenlegi anyagi helyzetük megítélését az egy évvel korábbihoz viszonyítva, a jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásokat, az ország következő 12 hónapban és elkövetkező 5 évben várható gazdasági helyzetének megítélését.

Hazánkban a komplex Fogyasztói Bizalom Index több mint 14 pontos növekedést ért el a tavaly év végihez képest, így értéke soha nem látott magasságokba szökött, meghaladva a 204 pontot. Az FBI a 2005. év második felében, júniusról szeptemberre ugrott meg jelentősen (akkor 25 pontos növekedést tapasztaltunk), de ilyen magas értéket ezelőtt soha nem ért el. A 200 pontot 2002 júniusában, az előző országgyűlési választásokat követően közelítette meg, akkor 197 volt az értéke. A Fogyasztói Bizalom Index tartósan 100 feletti értéke gazdasági fellendülésre utal.

Az FBI növekedését ezúttal egyszerre négy komponens szolgáltatta: legnagyobb mértékben (majdnem 20 ponttal) a háztartások jövő évi pénzügyi helyzetére vonatkozó várakozások javultak. Emellett a háztartások jelenlegi pénzügyi helyzetének javulása, az ország következő egy illetve öt évben várható gazdasági helyzetére vonatkozó várakozások kedvezőbbé válása serkentette a mutatószám növekedését.

2006 első negyedévében a háztartások közel negyede érezte úgy, hogy családja jobb anyagi körülmények között él, mint egy évvel ezelőtt. Tavaly év végén még a háztartások alig egyötöde látta ezt így. A megkérdezettek 35 százaléka szerint családja anyagi helyzete egy év múlva jobb lesz, mint most. Ez az arány is növekedett 2005 decembere óta.

A tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv túl van a csúcspontján: tavaly ősszel a megkérdezettek háromnegyede gondolta úgy, hogy érdemes tartós fogyasztási cikket vásárolni, ma ez az arány már csak 65 százalékos. Jelentősen megváltoztak az ingatlanpiaci várakozások: csupán a megkérdezettek egyharmada gondolja úgy, hogy lakásának értéke nőtt az utóbbi időben. Negyed éve még 42 százalék volt ez az arány, 2004-2005-ben az 50 százalékot is meghaladta, sőt, két éve márciusban 70 százalékos volt.

Corvinus Egyetem - GfK Hungária Fogyasztói Bizalom Index

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!