A GfK Hungária Piackutató Intézet 2004 tavasza óta végzi hazánkban a Fogyasztói Bizalom Index (FBI) felmérést. A komplex FBI összegzi a háztartások tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási hajlandóságát, jelenlegi anyagi helyzetük megítélését az egy évvel korábbihoz viszonyítva, a jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásokat, az ország következő 12 hónapban és elkövetkező 5 évben várható gazdasági helyzetének megítélését.
Hazánkban a komplex Fogyasztói Bizalom Index több mint 14 pontos növekedést ért el a tavaly év végihez képest, így értéke soha nem látott magasságokba szökött, meghaladva a 204 pontot. Az FBI a 2005. év második felében, júniusról szeptemberre ugrott meg jelentősen (akkor 25 pontos növekedést tapasztaltunk), de ilyen magas értéket ezelőtt soha nem ért el. A 200 pontot 2002 júniusában, az előző országgyűlési választásokat követően közelítette meg, akkor 197 volt az értéke. A Fogyasztói Bizalom Index tartósan 100 feletti értéke gazdasági fellendülésre utal.
Az FBI növekedését ezúttal egyszerre négy komponens szolgáltatta: legnagyobb mértékben (majdnem 20 ponttal) a háztartások jövő évi pénzügyi helyzetére vonatkozó várakozások javultak. Emellett a háztartások jelenlegi pénzügyi helyzetének javulása, az ország következő egy illetve öt évben várható gazdasági helyzetére vonatkozó várakozások kedvezőbbé válása serkentette a mutatószám növekedését.
2006 első negyedévében a háztartások közel negyede érezte úgy, hogy családja jobb anyagi körülmények között él, mint egy évvel ezelőtt. Tavaly év végén még a háztartások alig egyötöde látta ezt így. A megkérdezettek 35 százaléka szerint családja anyagi helyzete egy év múlva jobb lesz, mint most. Ez az arány is növekedett 2005 decembere óta.
A tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv túl van a csúcspontján: tavaly ősszel a megkérdezettek háromnegyede gondolta úgy, hogy érdemes tartós fogyasztási cikket vásárolni, ma ez az arány már csak 65 százalékos. Jelentősen megváltoztak az ingatlanpiaci várakozások: csupán a megkérdezettek egyharmada gondolja úgy, hogy lakásának értéke nőtt az utóbbi időben. Negyed éve még 42 százalék volt ez az arány, 2004-2005-ben az 50 százalékot is meghaladta, sőt, két éve márciusban 70 százalékos volt.
Corvinus Egyetem - GfK Hungária Fogyasztói Bizalom Index