A gazdasági társaságok működési kereteinek meghatározásakor is általános tendencia az eljárások gyorsítása. A cégalapítás folyamatának lerövidülése mellett ezt szolgálja az a javaslat, mely szerint az elektronikus fizetési meghagyás kibocsátása a jövőben a közjegyzők feladata lesz. Az eljárás technikai feltételei adottak, és bevezetése nagymértékben tehermentesítené a bíróságokat. Segítségével gyorsabban, olcsóbban és egységes formában lennének követhetőek és elszámolhatóak a gazdasági szervezetek egymással szembeni követelései.
A szeptembertől hatályos cégalapításról szóló törvény nem teszi kötelezővé az aláírási címpéldány használatát a cégalapítás során, mivel az okmány kiváltható egy ügyvéd által ellenjegyzett aláírásmintával is. Mint ismert korábban az aláírási címpéldányok hitelesítése az egyik fontos, állandó bevételi forrása volt a hazai közjegyzőknek.
A közjegyzők ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy az aláírási címpéldány elkészítésének feltétele az ügyfél azonosítása a személyi okmány lekérdezésével. Az ügyvéd által ellenjegyzett aláírásmintához ugyanakkor ez nem kötelező, aminek köszönhetően az eljárásban rejlő biztonsági kockázat jelentősen megnő.
A közjegyzők tapasztalatai szerint a cégeljárás valóban gyorsabbá vált szeptember elseje óta, azonban az aláírási címpéldány szükségessége még most sem vitatható. "Belátjuk, hogy a gyorsított cégbejegyzés gazdasági érdek, hiszen ösztönzi a vállalkozói kedvet. Ugyanakkor nem árt tekintetbe venni, hogy a gyorsaság könnyen a biztonság rovására mehet, és teret adhat például a fantomcégek terjedésének. Ha a biztonság forog kockán, a közjegyzők hivatali kötelessége, hogy felhívják erre a közvélemény figyelmét" - fogalmazott dr. Tóth Ádám, a Magyar Országos Közjegyzői Kamara elnöke.