Az európai Airbus konzorcium várhatóan a London délnyugati határában fekvő Farnboroughban mutatja be népszerű széles törzsű A330-as modellcsaládjának újfejlesztésű változatát A330neo néven, amelyet új típusú Rolls-Royce hajtóművekkel kínál a cég. Az Airbus szerint a gép a jelenlegi változatoknál 14 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, nagyobb a hatótávolsága és több utast szállíthat.
Jim McNerney, a Boeing vezetője azonban vasárnapi brit lapoknak nyilatkozva kijelentette: az amerikai cégnek megvan "a megfelelő kezdeményezőkészsége, lendülete és technológiai előnye" ahhoz, hogy megőrizze dominanciáját a szélestörzsű utasszállítók piacán. A 787 Dreamliner modellre például már ezernél több megrendelés érkezett, az akkumulátorokkal kapcsolatos kezdeti jelentős műszaki problémák ellenére.
McNerney a The Sunday Times beszámolója szerint elismerte, hogy az A330neo "előrelépést" jelent az Airbus jelenlegi kapacitásaihoz képest. Hozzátette ugyanakkor: a típus "nem közelíti meg a Boeing által e piaci szegmensben kínált alternatívák széles választékának képességeit", akár a 787-8-asról, akár a 787-10-esről, akár a 777-es sorozat kisebb változatairól van szó.
A Boeing legújabb becslése szerint a következő két évtizedben 25 680 keskenytörzsű utasszállító repülőgépre lesz globális kereslet, 2500 milliárd dollár értékben.
A cég a farnboroughi szalon előtt közzétett előrejelzésében azt jósolta, hogy ugyanezen idő alatt a szélestörzsű kategórián belüli kisebb, illetve közepes méretű gépekből 7980-ra lesz igény a világpiacon, 2300 milliárd dollár értékben.
Az Airbus közölte, hogy Farnboroughban jelentős megrendelésre számít az A330neo változatra; a potenciális vásárlók közé tartozik a cég szerint az amerikai Delta, az Air Asia és több lízingvállalat.
Az európai gyártó elhozza a szakvásárra új A350-esét is, amely a cég szerint 25 százalékos üzemanyag-megtakarítást ígér a kategória többi típusával összehasonlítva.
MTI