A genovai székhelyű nemzetközi szövetség szerint a légiiparra a csökkenő utasszám és a kevesebb szállítmány jelentette a legnagyobb csapást az év első három hónapjában, az év elején folytatódott a tavaly kezdődött bizonytalanság az iparágban. "A bizonytalan helyzet elsősorban az üzemanyagárak elmúlt hónapokban tapasztalható növekedésével magyarázható" - vélekedik az IATA. Május eleje óta mintegy 30 százalékkal emelkedett az üzemanyag ára, ennek többsége majd csak a következő hónapokban fog látszani a társaságok mérlegében.
A Financial Monitor adatai szerint az elmúlt két hónapban az olaj és a kerozin ára is majdnem 20 dollárral emelkedett hordónként, az árfolyamok most 75 százalékkal állnak magasabban, mint 2008 végén, amikor mélypontjukon voltak. A szakértők szerint ennek az áremelkedésnek még nem gyűrűzött be a teljes hatása a légitársaságokhoz.
Ugyanakkoraz IATA nem módosította idei előrejelzéseit az iparág 9 milliárd dolláros veszteségét illetően, így a tavalyi 10,4 milliárdos mínusz után most kevesebb lehet a deficit.
A világ vezető légitársaságainál már 2008-ban megkezdődött az a folyamat, melynek során felvásárlásokkal és egyesülésekkel próbálnak védekezni a válság hatásai ellen. Az amerikai Delta Airlines például már tavaly felvásárolta a Northwest Airlines-t, ezzel a világ legnagyobb légiipari cége jött létre.