Az autósok jelenleg az útdíj „próbaüzem gépházzaját” hallják – fogalmazott a miniszterelnök. Amint ennek vége, a kabinet áttekinti a tapasztalatokat és levonja az "értelmes" következtetéseket, és beépíti őket.
Ha ezek a mondatok még decemberben hagyták volna el Orbán Viktor száját azzal a kitétellel, hogy januárban még senkit sem büntetnek meg azért, mert az újonnan fizetőssé tett szakaszokra téved, vagy ha megvette a megyei matricát és esetleg elszalasztja az utolsó letérőt, akkor valóban egy korrekt próbaüzemről beszélhetnénk.
Nézzük, hogy mi nem próbaüzem:
- Nem próbaüzem, ha a fizetős szakaszokra feltévedő autósokra komoly adminisztrációs terhet raknak azzal, hogy személyesen kell befáradniuk valamelyik ügyfélszolgálatra megvásárolni a jogosultságot.
- Nem próbaüzem, ha a megvetetett megyei matricán túl még 1500 forint büntetést is kivetnek, még akkor sem, ha ezt szolgáltatási díjnak hívják.
- Különösen nem tartozik a próbaüzem ismérvei közé, hogy a büntetés akkor is fennáll, ha az autósok az informatikai rendszer kiforratlansága miatt nem tudják megvenni a jogosultságukat.
A próbaüzem lényege ugyanis, hogy még mi magunk sem vagyunk biztosak abban, hogy a döntésünk abban a formában, ahogy meghoztuk, jó. Éppen ezért nem várjuk el másoktól, hogy betartsák ezeket a szabályokat.
Az útdíj rendszerében bizony számos olyan elem van, amely már csak a józan ész szabályai szerint is vitatható, éppen ezért ordít – illetve láthatóan csak ordított volna - egy valódi tesztüzemért. Egy olyanért, amelyről nem 9 nappal az indulás után derül ki, hogy az.
Szász Péter
mfor.hu