A c-commerce annak a felismerésnek a terméke, hogy az üzlet nem csak a tranzakciókról szól. Legalább ilyen fontos szerepe van a kapcsolatoknak, az egymás iránti bizalomnak, a hosszú távon is maradandó értékeknek. Azok a vállalatok, amelyek az intrernetet választották a tranzakcióik és kommunikációjuk alapjául, az e-mail és az intranet után tovább akarnak lépni. A logikus lépés az együttműködés-központú vállalat.
A Gartner Group sokszor idézett felmérése szerint a vállalatoknál a használható tudás 80 százaléka strukturálatlan adatok formájában az e-mailekben, az asztali számítógépek háttértárolóin, belső dokumentumokban, illetve a különböző számítógépes rendszerek (SAP, Oracle, Siebel stb.) által generált jelentésekben található. A hagyományos vállalati tudásmenedzsment-eszközökkel ezekhez hozzáférni nem tudnak, ezért a fennmaradó 20 százalék optimalizálásával és kezelésével foglalkoznak. Az új kollaboratív eszközök viszont az "elérhetetlen" 80 százalékra koncentrálnak.
A vállalaton belüli tudás hasznosítása kétségkívül rendkívül fontos, a c-commerce lehetőségei azonban korántsem érnek itt véget. Az együttműködés kiterjesztése a partnerekre és az ellátási és a terjesztési csatornákra alapvetően átalakítja az üzletről korábban alkotott fogalmakat.
Vállalati együttműködés-menedzselés
- A web-alapú munkahelyeknek köszönhetően lehet más emberekkel közösen dolgozni. Lehetővé teszi az információk megosztását, a munka koordinálását, az információkhoz a végzett munka kontextusában való hozzáférést. A nagy virtuális közösségek számos ilyen munkahelyet - személyeset és megosztottat - tartalmaznak, amelyek valamennyien tagjai az egységes on-line munka "csoport-memóriájának."
-
- A "többen-többeknek" együttműködést biztosító technológia az alkalmazottak, ügyfelek, partnerek és beszállítók hatékony közös munkáját teszi lehetővé anélkül, hogy azok ismernék egymás információigényét, szakértelmét, a munkában betöltött szerepét, vagy a hozzáférés engedélyezését. Az együttműködésnek ez a formája lehetővé teszi az események, vagy bizonyos fogalmak szerinti feliratkozást, "push", vagy "pull" értesítést, munkafolyamatok követését (workflow), illetve szerepek szerinti hozzáférést.
-
- A vállalati tudásbázis tanulási és újrahasznosítási célra összegyűjti az on-line munka eredményeit. Mivel az emberek együtt, megosztott térben dolgoznak, az információkat a keletkezés helyén, az adott kontextushoz kötve lehet összegyűjteni. A felhalmozott tudás a használattal növekszik, ezért egyre jobban megéri az embereknek újra felhasználni, mint újra kitalálni azt.